Annons

"En fantastisk möjlighet för regionen"

Jörgen Bödmar är säker på sin sak. Hans företag kan fyrdubbla omsättningen och mer än fördubbla personalstyrkan inom en femårsperiod.
– Nu ska vi gasa på, säger vd:n för Kalmarbaserade Scandinavian design online AB.
Nyheter • Publicerad 10 november 2010
Thomas Steinschaden kom till Kalmar som utbytesstudent från Krems i Österrike. Efter studierna i internationell marknadsföring vid BBS fick han jobb på Scandinavian design online AB. Där är han som klippt och skuren för sitt jobb mot den tyska marknaden. "Varje marknad har sina specifika regler och håller vi inte oss till dem blir det böter", säger han.
Thomas Steinschaden kom till Kalmar som utbytesstudent från Krems i Österrike. Efter studierna i internationell marknadsföring vid BBS fick han jobb på Scandinavian design online AB. Där är han som klippt och skuren för sitt jobb mot den tyska marknaden. "Varje marknad har sina specifika regler och håller vi inte oss till dem blir det böter", säger han.Foto: Anders Johansson
Jörgen Bödmar, vd för Scandinavian design online AB i Kalmar.
Jörgen Bödmar, vd för Scandinavian design online AB i Kalmar.Foto: Anders Johansson
En köpare trodde sig ha gjort ett riktigt fynd när denne beställde flera exemplar av den klassiska Myran-stolen för 800 kronor styck. Jörgen Bödmar och hans kollegor anade att köparen trodde att stolarna var av fullstor storlek och ringde och informerade om att den här lilla miniatyren av stolen är ingenting man kan sitta på.
En köpare trodde sig ha gjort ett riktigt fynd när denne beställde flera exemplar av den klassiska Myran-stolen för 800 kronor styck. Jörgen Bödmar och hans kollegor anade att köparen trodde att stolarna var av fullstor storlek och ringde och informerade om att den här lilla miniatyren av stolen är ingenting man kan sitta på.Foto: Anders Johansson
Kicki Carlsson packar en brödpåse av tyg i ett paket för vidare transport till en kund i Bristol i USA:s minsta delstat Rhode Island.
Kicki Carlsson packar en brödpåse av tyg i ett paket för vidare transport till en kund i Bristol i USA:s minsta delstat Rhode Island.Foto: Anders Johansson
Med cirka 5 000 produkter i sortimentet finns det många godbitar Jörgen Bödmar gärna visar upp, här bland annat bordstående anslagstavla från Virserumsföretaget Inner smile furniture.
Med cirka 5 000 produkter i sortimentet finns det många godbitar Jörgen Bödmar gärna visar upp, här bland annat bordstående anslagstavla från Virserumsföretaget Inner smile furniture.Foto: Anders Johansson

Skyltarna i korsningen Slöjdaregatan-Norra vägen är diskreta. Och det finns knappast några stora parkeringar som skvallrar om den stora kundtillströmningen.

Men de kommer i mängder. Från hela världen. Särskilt nu när julrushen närmar sig.

Annons

– Tredje vecka i november börjar det peaka och en vecka före jul är det smått hysteriskt här, säger han samtidigt som han visar runt Barometern-OT i de nybyggda lokalerna i Djurängen, ett stenkast från Östra Funkaboskolan.

Scandinavian design online AB driver tre sajter - en svensk (designonline.se), en tysk (scandinaviandesigncenter.de) och en engelsk (scandinaviandesigncenter.com) - samtliga med fokus på skandinavisk inredning och design. Varje månad lockar dessa 250-300 000 besök från hela världen. Företaget, som startade 2001, har i dag en omsättning på cirka 25 miljoner kronor och 11 anställda. På tre eller fyra års sikt tror Jörgen Bödmar att hans företag, som har en årlig tillväxt på drygt 40 procent, kan omsätta 75 miljoner kronor och ha ytterligare 15 anställda.

– Vi är just klara med en serie av tunga investeringar, mycket i teknik. Men nu är vi färdiga att börja på allvar.

E-handelsbranschen är hetare än handeln som helhet. Det syns tydligt i statistiken från Handelns utredningsinstitut.

Jörgen Bödmar ser främst tre faktorer till frammarschen. Först och främst den tekniska utvecklingen där bredbandsutbyggnaden går framåt och även tekniken hos e-handlarna blivit så bra att de nu kan fokusera mer på handeln än tekniken. Även människorna har blivit mer tillvända och har börjat lita på och förstå hur e-handel fungerar. Därtill har handlarnas presentation och logistik förbättrats.

– Det är egentligen fantastiskt att en pappa i Kapstaden kan köpa varor hos oss åt sin dotter i Auckland, Nya Zeeland. Fyra dagar senare har hon dem i sin hand.

Det är i den internationella e-handeln den stora potentialen finns.

För Sverige.

Och inte minst Kalmar med omnejd.

– Det finns en fantastiskt möjlighet här för vår region. Vi har ingen stor marknad här, men på nätet kan man bedriva handel var som helst. Enbart på den europeiska marknaden finns 500 miljoner människor. Varför ska inte vi med vår kunskap och teknik kunna sälja där? Varför nöjer vi oss med vår lilla marknad, frågar sig Jörgen Bödmar.

Annons

Ändå har utvecklingen inte varit lika snabb som han först trodde. Att vara en internationell aktör har visat sig vara både komplext och krävande.

– Det är många som kommer och går i den här branschen och det är en svår resa uppåt. Det krävs en bra affärsmodell, kapital och uthållighet. Att bedriva den här sortens e-handel är kompetenskrävande. Våra anställda är flerspråkiga och högskoleutbildade och vi har alltid projekt på gång ihop med universitetet.

Det krävs inte minst god juridisk och kulturell kännedom om marknaderna man vill nå. Även inom EU är skillnaderna mellan länderna påtagliga. Jörgen Bödmar ger ett exempel:

– Rear du i Frankrike vid fel tidpunkt kan du åka på motsvarande en halv miljon kronor i böter. Det är det inte många som känner till.

E-handeln är fortfarande långt ifrån fullt utvecklad och tillväxten lär fortsätta. I Kalmar finns ett livskraftigt nätverk av e-handlare, med Jörgen Bödmar som ordförande. Vid höstens e-handelsdag i Kalmar var handelsministern Ewa Björling på besök och fler dagar som denna kommer att arrangeras.

– Nätverket gynnar kompetensutvecklingen av traktens företag. Vi behöver ju alla hjälpas åt. Och ju större vi blir desto mer har vi att erbjuda varandra.

Jörgen Bödmar har jobbat i snart tio år med sitt företag.

– Och jag är inte färdig med det här än. Det är extremt hög puls i såna här tillväxtföretag, och man minns knappt hur det såg ut för ett år sedan.

Det gamla kontoret har blivit lager och i konferensrummet klipps nu textilier.

– För två år sedan fick vi nya och större lokaler. Men vi har snart platsproblem igen, påpekar han.

Svensk e-handel

* E-handeln fortsätter att utvecklas starkt. Andra kvartalet i år steg e-handeln med 10,7 procent, jämfört med handeln som helhet som steg 2 procent.

* 2010 bedöms e-handeln omsätta 24 miljarder kronor, vilket motsvarar 4,5 procent av den totala detaljhandeln.

* Både konsumeter och företag är optimistiska för framtiden. 77 procent av företagen tror på en ökning av e-handeln närmaste halvåret. 81 procent av konsumenterna tror att de kommer att handla via internet närmaste halvåret och endast 7 procent uppger att de inte kommer att handla på nätet. Åldersspannet 23-35 år är mest positivt inställt till att handla varor på internet.

* Företagens vanligaste marknadsföring är sökordsoptimering och nyhetsbrev. Produktkataloger fortsätter att vara viktiga för e-handeln då varannan konsument alltid eller ofta tittar i en sådan innan de e-handlar.

* Sociala medier inspirerar till köp och 40 procent av företagen har en strategi för kommunikation till sina kunder via sociala medier och 35 procent av konsumenterna har inspirerats till köp via sociala medier. Av de företag som saknar strategi på detta område uppger 33 procent att de ska skapa en sådan.

Källa: E-barometern från Handelns utredningsinstitut

Fem heta tips

Jörgen Bödmars fem tips till den som vill satsa på E-handel:

1. Gör din hemläxa innan. Förbered dig noga.

2. Ha tålamod. Var beredd på att det tar tid. Ju större beteendeförändring du kräver av kunden i din affärsmodell desto längre tid tar det. Exempelvis mat via webben.

3. Ordna god finansiering. Det är inte alls säkert att man lyckas med en gång. Skillnaden är stor mellan olika branscher, det är exempelvis svårare med taktila produkter än exempelvis att sälja böcker på nätet.

4. Skaffa dig bra rådgivare. Då är det lättare att lyckas.

5. Ha kul! Du måste brinna för uppgiften.

Per Jakobsson
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons