Annons

”The Singapore grip” är lika fräsch som en engelsk muffins från förra seklet

”The Singapore grip” är en uddlös serie om brittiskt krigstrauma.
Tv-serie • Publicerad 4 juni 2021
Detta är en recension i Barometern Oskarshamns-Tidningen. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Matthew Webb (Luke Treadaway) och Monty Blackett (Luke Newberry) lever det goda koloniallivet i Singapore. Samtidigt rycker den japanska offensiven allt närmre.
Matthew Webb (Luke Treadaway) och Monty Blackett (Luke Newberry) lever det goda koloniallivet i Singapore. Samtidigt rycker den japanska offensiven allt närmre.Foto: ITV
Drama

The Singapore grip

Premiär: Söndag 6 juni på SVT Play.

Medverkande: David Morrissey, Georgia Blizzard, Luke Treadaway, Elizabeth Tan med flera.

Regi: Tom Vaughan

Omdöme baserat på 6 av 6 avsnitt

Året är 1942. Singapore, en av juvelerna i den brittiska kolonialkronan, står inför en japansk invasion.

Storbritannien lider ett av sina största nederlag under hela andra världskriget.

Annons

Trots den enorma dramatiken verkar händelsen vara relativt okänd än idag. Den har i alla fall inte fått någon storfilm likt ”Dunkirk” och ”Pearl Harbor”.

Nu kommer dock tv-serien ”Singapore grip” som är baserad på J.G. Farrells bok med samma namn från 1978.

Handlingen kretsar kring Matthew Webb (Luke Treadaway) som kommer till Singapore och blir ny arvtagare i gummiföretaget ”Blackett and Webb” efter att fadern hastigt gått bort. Detta skapar oro hos bolagets andra seniora delägare, Walter Blackett (David Morrissey) som försöker gifta bort sin dotter till Matthew för att kunna behålla kontrollen över bolaget.

Vera Chiang (Elizabeth Tan) flyr från Kina till Singapore där hon misstänks för att vara kommunist.
Vera Chiang (Elizabeth Tan) flyr från Kina till Singapore där hon misstänks för att vara kommunist.

Men ack! Matthew följer sitt hjärta och blir kär i den mystiska kinesiska flyktingen/prinsessan Vera Chiang (Elizabeth Tan). Hon uppfyller exakt stereotypen som västerlandet hade på Sydostasiens kvinnor under kolonialismen. Exotiska och sexuellt frigjorda, men också i behov av en hjälpande vit hand.

Det är outhärdligt att se år 2021.

Dessutom är singaporianerna förvisade till statistroller. Produktionen är så vit att du måste se med solglasögon för att inte bländas.

Jag förstår inte den här serien alls. Det är oklart vad som är satir och vad som bara är slappt hantverk. Det blir en gröt i mitten. Föga hjälpt av usla krigsscener.

Se något annat i sommar. Vad som helst.

Lukas ErnrydSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons