Nessers nya roman är perfekt sommarunderhållning

”Schack under vulkanen” är den sjunde boken i Håkan Nessers romansvit med kriminalaren Gunnar Barbarotti som huvudperson. Som vanligt är det fråga om en i bästa mening underhållande och flyhänt skriven historia.
Bokrecension • Publicerad 3 augusti 2021
Håkan Nesser är aktuell med sin sjunde bok om kriminalaren Gunnar Barbarotti.
Håkan Nesser är aktuell med sin sjunde bok om kriminalaren Gunnar Barbarotti.Foto: Jo Voets

Schack under vulkanen

Författare: Håkan Nesser.

Förlag: Albert Bonniers förlag.

Kriminalgåtan i ”Schack under vulkanen” handlar om mystiska försvinnanden. Dessutom av mindre vanligt slag, det rör sig om författare som utan någon som helst uppenbar anledning bara är borta. Så småningom, och det är ett bärande inslag i boken, ska författarnas respektive karaktär och eventuella drivkrafter i tillvaron rullas upp, och det gör Håkan Nesser på ett fiffigt vis, genom att använda sig av texter de skrivit i nära anslutning till sina försvinnanden. I dessa berättelser gömmer sig också nycklar till varför de är så till synes mystiskt utraderade ur tillvaron. Allt kokar ner till ännu en typisk nessersk trivselkompott, som man som läsare mer än gärna slickar i sig.

Förloppet i boken sträcker sig från oktober, november 2019 till juni 2020. Det betyder att coronapandemin kommer att inverka på utredningsarbetet, med diverse krångligheter som följd. Det ger förstås också en samtids- och aktualitetskänsla, detta händer nu i den värld som är vår. Nyckeln till gåtan med författarnas försvinnanden ska visa sig finnas i deras gemensamma närvaro vid något av den litterära världens publika event, sådana som Bokmässan i Göteborg eller dess motsvarigheter i Köpenhamn, Kalmar, Kiruna och Frankfurt. Nog sagt om det.

”Schack under vulkanen” är en lättsamt och lekfullt hållen berättelse, en typisk Nesser, som passar alldeles utmärkt som sommartrivsam meningsfull underhållning.

”Allt kokar ner till ännu en typisk nessersk trivselkompott, som man som läsare mer än gärna slickar i sig.”
Christian SwalanderSkicka e-post