Annons

Fortsatt låst läge i tv-bråket

Någon lösning i det pågående tv-bråket mellan Telia och Viaplay är fortfarande inte i sikte.
Tv • Publicerad 3 oktober 2022
Avtalet mellan tv-distributören Telia och programbolaget Viaplay gick ut den 30 september, och ännu är ingen ny lösning i sikte. Arkivbild.
Avtalet mellan tv-distributören Telia och programbolaget Viaplay gick ut den 30 september, och ännu är ingen ny lösning i sikte. Arkivbild.Foto: TT

Det var i helgen som Viaplays utbud försvann för en miljon svenska hushåll som får sin tv via Telia. Orsaken är att avtalet mellan tv-distributören Telia och programbolaget Viaplay gick ut vid månadsskiftet utan att parterna lyckats komma överens om ett nytt.

Det senaste budet kom från Telia i början av veckan. Företaget föreslog då en förlängd tidsfrist på en månad och man erbjöd sig att betala "väsentligt" mycket mer för Viaplays utbud under oktober, men Viaplay sade nej med motiveringen att budet var för lågt.

Annons

Roija Rafii, pressansvarig på Telia, säger till TT att man står fast vid sitt bud.

– Viaplay hade kunnat anta vårt erbjudande om att hålla kanalerna igång under oktober till en högre kostnad för att undvika att våra kunder hamnar i kläm, men de tackade nej. Men vår dörr står självklart öppen för vidare diskussion, säger hon.

Enligt Viaplays kommunikationschef Roberta Alenius finns inget nytt att tillägga angående konflikten med Telia.

"De vill inte betala, men det är passé nu, de har haft så många månader på sig att acceptera det pris alla andra distributörer betalar", skriver hon i ett sms och tillägger att det nu för många kunder är viktigt att se sig om efter ett alternativ.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons