Annons

"Det måste bli en nationalscen nu"

På söndag firas samernas nationaldag men på Giron Sámi Teáhter råder besvikelse. Trots år av förberedelser har regeringen inte utnämnt teatern till nationalscen.
Teater • Publicerad 4 februari 2022
"Om vi nu måste trappa ner på vår konstnärlighet för att vi inte har pengar är jag inte intresserad längre. Då tar jag ett annat jobb" säger teaterchefen Åsa Simma. Arkivbild.
"Om vi nu måste trappa ner på vår konstnärlighet för att vi inte har pengar är jag inte intresserad längre. Då tar jag ett annat jobb" säger teaterchefen Åsa Simma. Arkivbild.Foto: Jessica Gow/TT
Nina Fex, Kristin Sohlberg, Lene Cecilia Sparrok i uppsättningen av "Ædnan" som Giron Sámi Teáhter satte upp tillsammans med Riksteatern. Pressbild.
Nina Fex, Kristin Sohlberg, Lene Cecilia Sparrok i uppsättningen av "Ædnan" som Giron Sámi Teáhter satte upp tillsammans med Riksteatern. Pressbild.Foto: Sören Vilks/Pressbild
Kulturminister Jeanette Gustafsdotter (S) besöker Giron Sámi Teáhter nästa vecka. Arkivbild.
Kulturminister Jeanette Gustafsdotter (S) besöker Giron Sámi Teáhter nästa vecka. Arkivbild.Foto: Jessica Gow/TT

Arbetet med att göra Giron Sámi Teáhter till nationalscen, med statlig direktfinansiering – vilket den samiska teatern i Norge redan har – har pågått på allvar sedan 2017.

– Vi har verkligen varit självkritiska och synat vad som behövs, vi hade gjort "allt by the book" och varit i konstant kontakt med tjänstemännen på kulturdepartementet, säger teaterchefen Åsa Simma, som har levererat en treårig pilotstudie om hur teatern skulle kunna arbeta som nationalscen.

Annons

I höstas var hon också "ganska trygg" i sin förvissning om att det nya uppdraget skulle finnas med i statsbudgeten – vilket det i slutändan inte gjorde. Dåvarande kulturminister, Amanda Lind (MP), framhöll vid sin avgång att regeringen i stället hade satsat på minoritetsspråk, samt beslutet att tillsätta en sanningskommission för att utreda statens politik gentemot det samiska folket.

"Då tar jag ett annat jobb"

Sedan dess har Åsa Simma besökt riksdagens kulturutskott och också haft en ledamot från Moderaterna på besök. Teatern har även uppvaktat landshövdingarna i de fyra Norrlandsregionerna.

– Vi bemöts väldigt positivt. Alla säger att "det här är självklart, ni har redan visat vad ni går för". Men på något sätt är det någon som håller i nyckeln till kassan, säger Åsa Simma som nästa vecka ska diskutera frågan med kulturminister Jeanette Gustafsdotter (S) som besöker Kiruna.

– Det finns inget annat att prata om. Det måste bli en nationalscen nu! Med den här två sista föreställningarna "Ædnan" och "Begrav mitt hjärta vid Udtjajaure" har vi nått så hög konstnärlig nivå. Det har kostat, och om vi nu måste trappa ner på vår konstnärlighet för att vi inte har pengar är jag inte intresserad längre. Då tar jag ett annat jobb.

Förutom en tekniker har teatern i dag anställda inom administrationen som måste använda en stor del av tiden åt att administrera projektstöd. Som nationalscen, med statlig finansiering på 19 miljoner kronor per år skulle Giron Sámi Teáhter i stället kunna ha en fast ensemble med tre eller fyra personer och ändå klara sig med en mindre budget än en länsteater som Norrbottensteatern, enligt Åsa Simma.

"Det är så skört"

Redan i dag har Giron Sámi Teáhter ett nationellt uppdrag – vilket betyder att man ska turnera med sina uppsättningar utifrån en budget på cirka åtta miljoner kronor – varav sex kommer från sametinget.

– Vi gör underverk konstnärligt, men kan inte erbjuda annat än projektanställningar. Det är så skört – det bygger otroligt mycket på idealism, och det är en viktig beståndsdel när det gäller kultur – att det finns hjärta – men det här är inte rimligt, säger teaterns styrelseordförande Michael Lindblad.

Han beskriver dagens ekonomiska resurser som "pinsamt små", i synnerhet om man ser till teaterns uppdrag att stärka både den samiska kulturen och språket.

– Vi ser det som lika viktigt att nå majoritetsbefolkningen, vi tar på oss ett demokratiskt uppdrag att bidra med kunskap, åtminstone att skapa nyfikenhet. Kunskapsnivån om Sveriges koloniala historia och samernas historia är i grunden väldigt låg. Det här är något som väldigt många samiska konstnärer brottas med, man måste undervisa nästan varje person.

Utveckla det samiska

Målet med att ha en nationalscen är också att utveckla det samiska uttrycket och en filosofi som har med det samiska att göra, förklarar Åsa Simma.

Annons

– Det skulle vara en stor nytta för Sverige. Vi gör också mycket mer än teater, vi utbildar barn för att de ska kunna vara röstskådespelare på dubbade filmer, säger Åsa Simma och nämner "Frost" som ett exempel.

Innan Amanda Lind lämnade sitt uppdrag som kulturminister i höstas sade hon till TT att "Miljöpartiet stödjer tanken på en samisk nationalscen".

När det gäller arbetet med den kommande sanningskommissionen blir nästa steg att tillsätta en ordförande, uppger den nuvarande kulturministern, Jeanette Gustafsdotter (S), något som ska ske i dialog med sametinget.

Giron Sámi Teáhters verksamhet beskriver hon som "väldigt viktig" men utan att lova att teatern blir nationalscen.

– Vi är redo att se över om teatern kan utvidgas eller stärkas, exakt hur ber jag att få återkomma till. Jag kommer att diskutera detta under besöket nästa vecka.

Fakta: Giron Sámi Teáhter

Etablerades 1992 och har som mål att göra två eller tre egna produktioner per år. Har scen och lokaler i Kiruna. Verkar med den samiska kulturen och identiteten som grund. I uppdraget ingår även att främja de samiska språken.

Finansieringen kommer från kulturdepartementet via sametinget, från Region Norrbotten, Region Västerbotten, Kiruna och Storumans kommuner. Teatern ansöker också om extern finansiering.

TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons