Vårdmiljoner går till tågförbindelsen
Enligt de första beräkningarna skulle tåget som beställts av Kalmar läns trafik, KLT, kosta 60 miljoner under en tioårsperiod.
- Men nu har Rikstrafiken gått in med pengar och kostnaden börjar bli rimlig, säger landstingsdirektör Johan Assarsson.
Rikstrafiken, ett statligt organ som hjälper till att finansiera olönsam infrastruktur, ville inte ta på sig hela kostnaden utan stannade vid 30 miljoner. Resterande 30 miljoner kommer att belasta landstingets budget med tre miljoner årligen i tio år - en kostnad som motsvarar 15 000 vårddygn.
- Tanken är att vi ska rationalisera sjuktransporterna. En medicinsk bedömning kommer till exempel att få avgöra om en patient verkligen behöver ta taxi eller lika gärna kan åka kollektivt, säger Johan Assarsson.
Han tycker att en direktförbindelse med Köpenhamn och norra Europas största flygplats är värd att satsa pengar på. Men han vänder sig mot den beslutsordning som rådde när mångmiljonprojektet klubbades igenom.
- Jag upplever det som mycket olyckligt att beslutet aldrig konfirmerades av landstingsstyrelsen.
- Men nu tycker jag att det är jättebra att vi fått en förbindelse. Vi ska gå över det hela igen och se om det går att spara in mer pengar, säger Johan Assarsson.