Annons

Time well spent: ”Vi vill använda tekniken för att lösa det problem som tekniken skapat”

Vår tid har blivit hårdvaluta i det digitala samhället.
Det vill Time Well Spent Sweden ändra på.
– Vårt mål är att få fler att diskutera vad som är väl investerad tid i digitala tjänster, säger Malin Sjöstrand.
Kalmar • Publicerad 7 maj 2019
Foto: Jenny Kane

Den amerikanska organisationen Time Well Spent grundades av Tristan Harris, som tidigare jobbat som ”design ethicist” på Google.

Rörelsen växten fram som en reaktion mot stora plattformar som med olika knep och funktioner försöker sluka så mycket av användarens uppmärksamhet det bara går. Här tjänar Instagram och Twitters ändlösa flöden, notifieringsfunktionen på Facebook och vanebildande mobilspel som bra exempel.

Annons

Time well spent-rörelsen verkar för att tiden som användaren lägger på digitala tjänster ska kännas meningsfull och väl investerad.

Sedan slutet av 2017 finns en svensk falang – Time Well Spent Sweden. Nätverket består i dagsläget av nio techbolag.

– Vi vill både inspirera teknikbranschen att reflektera över vad som är “time well spent” för användaren och utforma tjänster efter det – och hjälpa konsumenter till att bli mer medvetna i sitt teknikanvändande, säger Malin Sjöstrand som ligger bakom Scriin och är en av talespersonerna för Time Well Spent Sweden.

Målet är att få fler att diskutera vad som är väl investerad tid i digitala tjänster och påverkar gör nätverket genom att lyfta frågan, medverka i media, skriva och sprida ämnesrelaterade artiklar och delta i nätverksträffar för teknikbolagen.

Vad kan techbolagen göra?

– Mycket. För att lösa problemen helt måste vi hitta nya affärsmodeller. Problematisk är framför allt sociala medier där i princip alla tjänster är gratis för användarna och finansieras av reklam. Det gör att din tid är hårdvaluta. Det är precis som Tristan Harris säger ett ”race to the bottom of our brainstems” – ett krig om vår uppmärksamhet där alla medel är tillåtna. Det måste ändras. Jag skulle mycket hellre betala en månadsavgift för Facebook och Twitter om det gjorde om algoritmerna för att optimera tiden jag spenderat, så att den verkligen blir time well spent.

Malin Sjöstrand berättar att ordet ”skärmtid” fick stort utrymme i media under 2018 – och att techbolagen till viss del lyssnat till kritiken.

– Man märker att konsumenter har börjar reflektera kring sin tid, framför allt på mobilen och sociala medier. Det har skapats ett tryck på techbolagen.

Bland annat har både Apple och Google tagit fram funktioner som hjälper användarna att hålla koll på och kontrollera sin skärmtid. Samma gäller för Facebook och Instagram.

Det är också i de områdena som Scriin, appen som Malin Sjöstrand drog igång, rör sig.

– Vi vill använda tekniken för att lösa det problem som tekniken skapat, säger hon.

Anton LernstålSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons