Storbussar i egna filer kan bli Norra vägens framtid
Norra vägen trafikeras av buss 401 som går mellan Lindsdal/Läckeby och länssjukhuset. Bussen går var femte minut under morgon- och eftermiddagsrusningen. Trots de frekventa turerna är det trångt på bussarna och busshållplatserna längs linjen.
– Det pågår ett utredningsarbete för hela Norra vägen. Vi kör femminuterstrafik med buss, men klarar ändå inte behovet, säger mobilitetschefen Robert Dahlström.
Samtidigt växer Kalmars norra delar i snabb takt med nya bostadsområden i Snurrom, Karlssons äng, Fjölebro och Berga backe. Något måste göras och därför gav kommunen ett konsultbolag uppdraget att utreda möjligheten att införa en så kallad BRT(Bus Rapid Transit)-linje längs Norra vägen. BRT trafikeras av stora bussar som tar cirka 100 passagerare, varav många ståplatser, vilket kan jämföras med dagens bussar som har 38 sittplatser.
– Det är spårvagnar på gummihjul. Vi har utrett förutsättningarna för vad en sådan buss skulle innebära, säger han.
BRT-buss
BRT-buss (Bus Rapid Transit) eller stombuss är ett koncept för busstrafik med hög turtäthet och stor passagerarkapacitet.
Bussarna åker ofta på särskilda bussfiler.
Bussarna är långa och i regel av ledbusstyp.
Moderna BRT-koncept knyter ihop metro, tåg, färja och traditionella busslinjer och ger resenärer realtidsinformation.
Källa: Wikipedia
Förstudien, som var klar i slutet av april, föreslår en BRT-linje mellan Kalmar C och Lindsdal som ska ersätta busslinje 401. Sträckan mellan Kalmar C och Snurrom är mest belastad och där föreslås två körfält för bussen i mitten (ett i varje riktning), undantaget sträckan söder om Trädgårdsgatan med ett bussfält i varje riktning i ytterkant av körbanan. En ny BRT-linje minskar restiden mellan Kalmar C och Snurrom med fyra minuter jämfört med nuläget.
Man föreslår även sträckor helt utan bussfält, där BRT-bussen åker bland vanlig trafik. Detta gäller sträckan mellan Snurrom och Lindsdal, samt kortare passager i höjd med Esplanaden och Amerikavägen. Det ska tilläggas att även vanliga bussar får använda bussfälten, samt utryckningsfordon.
– Norra vägen är en trafikplanerares våta dröm, med en spikrak väg. Den är optimal för BRT, säger Robert Dahlström.
Slutsatser BRT-linje längs Norra vägen
BRT-linjen kan innebära stora intrång i stadsmiljöer samt natur.
De nya bussarna ger kortare och mer bekväm restid än dagens busslinje.
En BRT-linje kan göra att fler Kalmarbor väljer bort bilen.
BRT-linjen knyter samman stora delar av staden och tätorten.
Källa: Förstudie BRT Norra vägen
Det krävs ytterligare utredningar innan några beslut kan tas. I princip varje korsning och övergångsställe måste utredas på detaljnivå. Dessutom tittar man på vilka konsekvenser en BRT-linje skulle få för Kalmar som helhet, samt hur andra kommuner gjort.
När kommer utredningen kring Norra vägen att vara klar?
– Det är för tidigt att säga. Norra vägen är en livspulsåder i Kalmar. 40 procent av kollektivtrafiken i Kalmar stad går på Norra vägen. Vi måste bygga om stora delar av Norra vägen innan vi kan bygga om korsningarna.
BRT-linjen i Karlstad är fyra kilometer lång och kostade 180 miljoner kronor. Sträckan mellan Kalmar C och Snurrom är sex kilometer, vilket kan ge en fingervisning om kostnaden.