Annons

Storbussar i egna filer kan bli Norra vägens framtid

Storbussar med plats för ett 100-tal passagerare.
Dubbla bussfält som går i mitten av vägen.
Två rondeller som måste tas bort.
Det är vad som behövs för att klara av kollektivtrafiken på Norra vägen, enligt en utredning.
Kalmar • Publicerad 22 oktober 2020
18-metersbussar kan komma att ersätta de 12-metersbussar som används i dag längs Norra vägen. Foto: Bilsweden
18-metersbussar kan komma att ersätta de 12-metersbussar som används i dag längs Norra vägen. Foto: BilswedenFoto: Privat

Norra vägen trafikeras av buss 401 som går mellan Lindsdal/Läckeby och länssjukhuset. Bussen går var femte minut under morgon- och eftermiddagsrusningen. Trots de frekventa turerna är det trångt på bussarna och busshållplatserna längs linjen.

– Det pågår ett utredningsarbete för hela Norra vägen. Vi kör femminuterstrafik med buss, men klarar ändå inte behovet, säger mobilitetschefen Robert Dahlström.

Annons

Samtidigt växer Kalmars norra delar i snabb takt med nya bostadsområden i Snurrom, Karlssons äng, Fjölebro och Berga backe. Något måste göras och därför gav kommunen ett konsultbolag uppdraget att utreda möjligheten att införa en så kallad BRT(Bus Rapid Transit)-linje längs Norra vägen. BRT trafikeras av stora bussar som tar cirka 100 passagerare, varav många ståplatser, vilket kan jämföras med dagens bussar som har 38 sittplatser.

– Det är spårvagnar på gummihjul. Vi har utrett förutsättningarna för vad en sådan buss skulle innebära, säger han.

Fakta

BRT-buss

BRT-buss (Bus Rapid Transit) eller stombuss är ett koncept för busstrafik med hög turtäthet och stor passagerarkapacitet.

Bussarna åker ofta på särskilda bussfiler.

Bussarna är långa och i regel av ledbusstyp.

Moderna BRT-koncept knyter ihop metro, tåg, färja och traditionella busslinjer och ger resenärer realtidsinformation.

Källa: Wikipedia

Förstudien, som var klar i slutet av april, föreslår en BRT-linje mellan Kalmar C och Lindsdal som ska ersätta busslinje 401. Sträckan mellan Kalmar C och Snurrom är mest belastad och där föreslås två körfält för bussen i mitten (ett i varje riktning), undantaget sträckan söder om Trädgårdsgatan med ett bussfält i varje riktning i ytterkant av körbanan. En ny BRT-linje minskar restiden mellan Kalmar C och Snurrom med fyra minuter jämfört med nuläget.

Man föreslår även sträckor helt utan bussfält, där BRT-bussen åker bland vanlig trafik. Detta gäller sträckan mellan Snurrom och Lindsdal, samt kortare passager i höjd med Esplanaden och Amerikavägen. Det ska tilläggas att även vanliga bussar får använda bussfälten, samt utryckningsfordon.

– Norra vägen är en trafikplanerares våta dröm, med en spikrak väg. Den är optimal för BRT, säger Robert Dahlström.

Fakta

Slutsatser BRT-linje längs Norra vägen

BRT-linjen kan innebära stora intrång i stadsmiljöer samt natur.

De nya bussarna ger kortare och mer bekväm restid än dagens busslinje.

En BRT-linje kan göra att fler Kalmarbor väljer bort bilen.

BRT-linjen knyter samman stora delar av staden och tätorten.

Källa: Förstudie BRT Norra vägen

Det krävs ytterligare utredningar innan några beslut kan tas. I princip varje korsning och övergångsställe måste utredas på detaljnivå. Dessutom tittar man på vilka konsekvenser en BRT-linje skulle få för Kalmar som helhet, samt hur andra kommuner gjort.

När kommer utredningen kring Norra vägen att vara klar?

– Det är för tidigt att säga. Norra vägen är en livspulsåder i Kalmar. 40 procent av kollektivtrafiken i Kalmar stad går på Norra vägen. Vi måste bygga om stora delar av Norra vägen innan vi kan bygga om korsningarna.

BRT-linjen i Karlstad är fyra kilometer lång och kostade 180 miljoner kronor. Sträckan mellan Kalmar C och Snurrom är sex kilometer, vilket kan ge en fingervisning om kostnaden.

Jonatan BergööSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons