Premier chockhöjs för taxiföretagen
- Det handlar om höjningar på flera hundra procent. I slutänden är det kunden som får betala.
Det säger Ola Hörlin, ägare till Joker-Taxi i Kalmar. Han och övriga taxiföretagare är uppbragda över chockhöjningarna.
Mer än en fördubbling
- För vissa fordon motsvarar höjningarna mer än en fördubbling av premierna, säger Magnus Björnstedt, vd för Taxi Kalmar AB. I dag har vi 35 bilar i företaget, 22 av dessa ägs av varje chaufför medan de resterande ägs av oss gemensamt. Det blir mycket pengar för de bilarna och försäkringspremierna är en mycket tung utgift.
NettoTaxis vd Ulf Gryfelt berättar om en Ford Mondeo 1999 års modell som går i trafik.
- Den är kanske värd 20 000- 25 000 kronor och den vill man ha 25 000 kronor för att försäkra, premien överstiger alltså bilens värde.
Ulf Gryfelt tror att trafikskadorna i storstäderna har gjort att bolagen varit tvingade att höja premierna.
- Dessutom har de förlorat stora summor på börsen.
Tidigare fanns det flera försäkringsbolag som försäkrade taxiföretagen, i dag är det bara Trygg-Hansa, If och till viss del Länsförsäkringar.
- De små bolagen vågar väl inte längre, men det blir ingen konkurrens på det sättet, säger han.
Lönsamheten för taxi har aldrig varit särskilt stor, menar Ola Hörlin.
- Vi har så små marginaler att jobba med. Det är inte mycket som behövs för att man ska kantra.
Magnus Björnstedt tycker att det är fel att taxiföretag i små städer måste bära storstädernas många skador.
- Vi håller på och förhandlar till höger och vänster för att hitta något bättre och Svenska Taxiförbundet är inkopplat för att hjälpa till. Påtryckningarna är oerhört starka från hela landet, säger han.
Påkörningar bakifrån
Från Trygg-Hansas kommunikationsavdelning uppger man att grundproblematiken för höjningarna är skaderesultatet i hela landet.
- Visserligen sker det kanske färre påkörningsolyckor i mindre städer, men i gengäld kanske det inträffar en större olycka utanför stan med personskador.
Den vanligaste trafikskadan är påkörningar bakifrån.
- De kostar att reparera och man måste kanske vara av med bilen och förlorar därmed sin inkomst. Dessa skador är onödiga och kostar oss stora pengar, säger Trygg-Hansas representant.