Annons

Ny bilkoncern har bildats i Kalmar

Nu har Rydbergs motor fått ny ägare. En ny koncern med cirka 135 anställda är bildad.
Kalmar • Publicerad 3 november 2009
Bakom Leif Moberg och Karolina Sörman pågår bytet av skyltar när Rydbergs nu blir Bilkompani i Kalmar.Foto: Lars Johansson

Att Smålands motorcentrum varit på väg att ta över Rydbergs motor från tidigare ägaren Alf Jältås har varit känt ett tag. Nu är affären bland bilåterförsäljarna i hamn och vid lokalerna vid Södra vägen var två män i en skylift på gång att byta fasadskyltar på måndagsförmiddagen.

– För oss är det en strukturellt bra affär och vi knyter till oss attraktiva bilmärken, säger Leif Moberg, vd för den nya koncernen.

Annons

För Smålands motorcentrum var det ett bra tillfälle.

– Rydbergs var till salu och passade väl in i vår struktur.

Fusioner brukar innebära att funktioner som administration, ekonomi och liknande slås samman med personalnedskärningar som följd. Hur det blir här är ännu inte klart.

– Det är för tidigt att säga. Det viktiga är att varje anställd ska göra rätt sak. Den analysen ska göras nu, säger Leif Moberg.

Rydbergs byter namn till Bilkompani i Kalmar. För närvarande har företaget cirka 45 anställda, de andra företagen i den nya gruppen har 90–95 anställda. Rekrytering av en ny vd för Bilkompani i Kalmar är i slutskedet, den nye försäljningschefen är snart på plats.

– Spännande, utmanande och jätteroligt, säger Karolina Sörman som till den 16 november är regionchef för VW group Sverige i södra Sverige.

Smålands motorcentrum är återförsäljare för sex bilmärken. Till koncernen tillkommer nu Audi, Skoda och Volkswagen plus Volkswagens transportbilar.

– Det ska självklart vara konkurrens, vi har vattentäta skott mellan märkena. Det ger oss fler ben att stå på i och med att olika märken är mer eller mindre framgångsrika över tiden, säger Leif Moberg.

Med affären byter också moderbolaget Smålands motorcentrum fastigheter AB namn till Bilkompani i sydost AB.

Peter Sigfridsson
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons