Annons

Länet kan få båtskrotning

Att skrota den gamla trotjänaren till fritidsbåt kan bli besvärligt och dyrt. Många väljer att sänka den eller låta den ligga kvar som vrak.Nu ska det bli ändring – ett nationellt nätverk för skrotning är på väg och Kalmar och Oskarshamn nämns som en tänkbar plats.
Kalmar/Göteborg • Publicerad 30 januari 2015
Josefin Arrhénborg och Maria Rindstam driver landets första båtskrotningsvarv, och troligen det enda renodlade skrotvarvet, för fritidsbåtar. Det ligger på Muskö och heter Båtskroten i Sverige AB. Foto: Henrik Montgomery
Josefin Arrhénborg och Maria Rindstam driver landets första båtskrotningsvarv, och troligen det enda renodlade skrotvarvet, för fritidsbåtar. Det ligger på Muskö och heter Båtskroten i Sverige AB. Foto: Henrik Montgomery

Båtar åldras ofta med behag. Men det finns gränser, exempelvis för plastbåtar som blev enormt populära på 60-talet.

Av landet cirka 900 000 fritidsbåtar är 100 000 över 40 år gamla. 62 000 bedöms som sjöodugliga och 2 000 är övergivna. Så problemet finns där.

Annons

Det var Josefin Arrhénborg och Maria Rindstam som tog initiativet till att bygga ett skrotsystem som ska täcka hela landet. Deras renodlade skrotningsvarv på Muskö söder om Stockholm ska utgöra navet i verksamheten som presenteras på båtmässan i Göteborg i helgen.

Även branschorganisationen Sweboat finns med i projektet som ska omfatta 25 båtskrotar och vara på plats i höst.

– Vi såg någonstans att det tar 24 000 år för naturen att bryta ned en plastbåt. Det där är inget vidare smart. Så vi vill hjälpa naturen på traven, säger Josefin Arrhénborg.

– Folk har fått upp ögonen för miljöriktiga båtfärger, drivmedel och annat kring båtlivet som inte skadar miljön. Men vad gör vi med själva båten då, när den har tjänat ut. Där måste vi hitta en lösning.

De har sedan den egna varvsstarten haft nära kontakt med Stena Recycling, återvinningsföretaget där båtarna slutligen hamnar och styckas upp till förbränningssopor, liksom med Sweboat.

– Vi som är i branschen får försöka tvätta vår egen byk. Det är klart att vi tar illa vid oss om produkter som vi tillverkat och sålt ligger och förfular vår natur och kanske läcker olja, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.

Många gamla båtar har mycket lågt värde och ofta återstår bara skrotning. Utrangerade träbåtar kanske sågas eller eldas upp. Plastbåtar får ligga kvar eller sänks i skymundan.

– Var du än bor i landet ska du kunna få hjälp att få båten skrotad på ett miljömässigt bra sätt. Vi sköter alla tjänster gentemot kunden, som transporter till ett varv där båten först saneras från gasolflaskor, olja och annat miljöstörande. Sedan går båten till en Stena-anläggning för uppstyckning, säger Arrhénborg.

Kunden ska inte behöva göra någonting förutom att beställa och betala. Och det kan bli dyrt. Några statliga skrotningspremier finns inte och lär inte komma.

Det kostar runt 2 500 kronor per ton att skrota en fritidsbåt, enligt Arrhénborg. Och en större fritidsbåt kan väga bra mycket mer än ett ton.

Annons

– Det är otroligt mycket kostnader kring att skrota en båt. Men ju fler båtar vi kan få in i systemet desto mer kan vi få ned kostnaderna, säger Arrhénborg.

Sweboat räknar med att efterfrågan på skrotning kommer att öka snabbt.

– Kanske något tusental de första åren men sedan tror jag det kommer med blixtens hastighet. Kanske uppemot 100 000 faller för åldersstrecket de närmaste tio åren, säger Mats Eriksson.

TT

Fakta

Vid kusten och i stora sjöar

I projektet finns en rad förslag över var man ska ha insamlingsstationer för uttjänta fritidsbåtar. Många platser behövs för att man lättare kan suga upp hela landet på gamla båtar.

Planerade orter:

Luleå, Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik, Timrå, Östersund, Hudiksvall, Söderhamn, Gävle, Norrtälje, Åkersberga, Värmdö/Nacka/Saltsjöbaden, Haninge, Nynäshamn, Södertälje/Botkyrka/Huddinge, Trosa, Nyköping/Oxelösund, Norrköping, Valdemarsvik, Västervik, Oskarshamn, Kalmar, Karlskrona, Åhus, Ystad, Landskrona, Malmö, Helsingborg/Ängelholm, Halmstad/Varberg, Göteborg, Kungälv, Orust/Tjörn/Stenungsund, Uddevalla, Grebbestad, Vänersborg, Mariestad, Jönköping, Motala, Åmål, Karlstad, Skövde.

Källa: Båtskroten i Sverige AB och Sweboat (TT)

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons