Annons

Lågrankning besvikelse på Linné

När svenska lärosäten rankas hamnar Linnéuniversitetet under mittstrecket för majoriteten av utbildningarna som rangordnats. På totallistan blir det plats 18 av 29.
Kalmar • Publicerad 27 mars 2012
Foto: 

Urank, en oberoende universitets- och högskoleranking, har arbetat fram topplistan. Tre program och utbildningar inom fyra områden har bedömts utifrån 27 olika kriterier, skriver Dagens Nyheter.

Kriterierna är bland andra söktryck, lärartäthet, studenternas antagningsbetyg och prestationer, hur internationell skolan är och forskningsnivån.

Annons

Stephen Hwang, rektor för Linnéuniversitetet, är besviken över placeringen.

– Den är inte idealisk och jag tycker inte att det speglar min uppfattning om hur vi borde ha placerat oss, särskilt inte med tanke på de signaler som jag har fått från studenter och lärare som har sökt sig hit på grund av vårt goda rykte. Jag blir misstänksam mot rankninglistan.

Besvikelsen är extra stor över placeringarna för naturvetenskap och ekonomi. Inom naturvetenskapsområdet fick Linnéuniversitetet plats 12 av 19 högskolor och universitet. Ekonomiutbildningen fick plats 15 av 26.

– Vi har nästan Sveriges största ekonomiska utbildning. Den är väldigt bred och studenterna är väldigt nöjda med sina studier här. En student som åkte till Göteborg för att göra sin magisterexamen där i stället blev mycket besviken och det säger något om oss. Vad gäller naturvetenskapen så har vi studenter från hela världen.

I topp på listorna finns Uppsala universitet (ekonomi, socionomutbildning, psykologiutbildning), Sveriges lantbruksuniversitet (naturvetenskap), Kungliga tekniska högskolan (ingenjörsutbildning), Lunds universitet (vårdområdet) och Handelshögskolan i Stockholm (humanioraområdet).

Området där Linnéuniversitetet har placerat sig bäst är vård med plats 11 av 22 och humaniora på plats 13 av 25.

– Jag tror inte att några nyckeltal fångar den kvalitativa delen för utbildningar men en sådan här lista ger förstås en fingervisning om vad som kan vara intressant för en student. Men det bästa vore att fråga studenterna om hur det har gått efteråt.

Hwang menar att det för studenternas del kan vara en fördel med engagerade lärare som inte ser undervisning som ett nödvändigt ont och helst vill ägna sig åt forskning.

Finns det någonting ni kommer att försöka ändra på med anledning av listan?

– Vi ska titta på det. Det finns alltid något man kan ta till sig och där det är relevant ska vi jobba för förändring.

Emma Nordander Arenius
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons