Laddstationer byggs för klimatpengar
2013 tog länsstyrelsen och regionförbundet fram ett förslag till modell för klimatkompensation. Med början 2014 ska alla kommunala resor med bil och flyg kompenseras. Första året betalas 10 procent av priset för flygresor och bilresor till klimatkontot. Nivån höjs stegvis framtill 2030 då 50 procent av priset ska in på klimatkontot. Målet är att bilar s m drivs med fossila bränslen inte ska förekomma inom offentlig verksamhet från 2020, med undantag av taxi och hyrbil.
Nu har Karin Löfström, som är strateg för ekologisk hållbarhet, gjort en utvärdering tillsammans med förvaltningscheferna.
Samtliga chefer säger att de ändrat resemönstren, men hälften uppger att de skulle ha gjort det även utan systemet för klimatkompensation.
Flera av cheferna menar att nivåerna ökar för brant, och att det i vissa verksamheter blir orättvist när det inte finns alternativ till fossildrivna fordon. Trots det menar de, enligt utredningen, att systemet är bra och föreslår att det ska fortsätta.
På tisdag tar kommunstyrelsens arbetsutskott upp ärendet, som ska vidare till kommunfullmäktige.
Målet för Kalmar kommun är att alla samhällsbetalda resor ska vara klimatneutrala 2020.
I handlingsplanen finns en prioritering. I första hand ska man överväga om man låta bli att resa. Kollektivtrafik, förutom flyg, är bättre än bil. Sämst är flyg.