Annons

Kvinnorna tar makten i staden

Städerna håller på att bli riktiga maktcentrum. Och i dem tar kvinnorna för sig, utrustade med kunskap och smarta telefoner.
Kalmar • Publicerad 25 mars 2015

[fll767kh]

– Det här går otroligt fort. Tillväxten har till och med blivit ett problem i vissa storstäder.

Annons

– Då kliver städer som Kalmar fram. Det är här tillväxten kommer att ske framöver, säger ekonomen, författaren och föreläsaren Kjell A Nordström.

På tisdagskvällen föreläste han i Kalmarsalen om sin nya bok Urban Express, som han skrivit tillsammans mer Per Schlingmann.

Den lanserades i höstas och har redan väckt en enorm uppmärksamhet med sitt nytänkande och annorlunda perspektiv.

Begrepp som Girlville, vild kunskap och tyst revolution sprids redan som en löpeld.

Men som en metafor för den tid vi lever i är Kjell A Nordström redan på väg mot nästa bok, med nya tankar och idéer.

– Boken lockar ju fram ett samtal och ur det väcks nya uppslag till nya böcker.

Trenden som författarna spinner vidare på är i och för sig inte ny. Urbanisering.

1910 bodde 10 procent av jordens befolkning i städer. 2006 var den siffran uppe i 50 procent och allt pekar nu mot att 80 procent kommer att leva i en stad 2045.

– Tittar man på jorden från en satellit på natten ser man den som helt prickig. Den är helt svart utom stora lysande prickar vid London, Moskva, New York.

– Det är tydligt att det är full rulle där det lyser och däremellan helt svart.

Annons

Sverige leder urbaniseringen. Som i så mycket annat är vi pigga på allt nytt och sväljer trender med hull och hår, bara det finns något vetenskapligt bakom.

Ingen annanstans växer städerna så fort som i Sverige. Stockholm har en tillväxt på åtta procent varje år, lika mycket som Kina.

Och folk vill till städerna.

– London står nu exempelvis för 30 procent av invånarna i hela Storbritannien. Det är klart att då börjar borgmästarna i städerna mopsa upp sig. De börjar bli som ministrar. Den som är chef över en stad får tyngd.

Städerna håller på att bli ekonomiska och kulturella maktcentrum och i dem tar kvinnorna plats. Ordentligt.

– Ja, vi kallar det Girlville. Det är det faktum är att de flesta städer har en överrepresentation av kvinnor.

– Kvinnor har en benägenhet att flytta till centralorter före män. Och kvinnor utbildar sig i städerna. Det leder i sin tur till att kvinnor faktiskt börjar tjäna mer än män i många städer där vi har tillförlitlig statistik.

Kvinnor dominerar redan på utbildningar på universitetsnivå. Detta blir ännu tydligare i staden.

Men det är inte den enda trend som är tydlig. En annan är en slags kunskap som inte kan digitaliseras eller kopieras. Den frodas i städerna.

Det tråkiga är att många politiker och makthavare inte har insett att urbaniseringen är av godo, menar Nordström.

Annons

– Traditionellt har vi varit njugga mot städerna och försökt kuva dem. Det är olyckligt.

Nordström hävdar att satsningar på små orter till och med kan vara kontraproduktivt.

– Det brukar kallas regionalpolitik och är sprungen ur en tid när man trodde att tekniken var lösningen på allt, att man kan sitta var som helst bara man har bredband.

– Men det fungerar inte så.

Är Kalmar en vinnare eller förlorare i denna urbaniseringstrend?

– Kalmar lever i skuggan av Stockholm, men här är en liten tillväxtregion.

– Kalmar och övriga städer i Kalmars storlek visar att en stad inte behöver vara megastor för att locka till sig människor. Men man måste kunna erbjuda det som är en stads signum: något för alla, ett smörgåsbord och tolerans.

Jesper Ericson

Foto: Johanna Eriksson
Foto: Johanna Eriksson
”Kalmar är en liten tillväxtregion”, säger Kjell A Nordström, ekonom, författare och populär föreläsare, som besökte Kalmar på tisdagen för att berätta om sin bok Urban Express. Foto: Johanna Eriksson
”Kalmar är en liten tillväxtregion”, säger Kjell A Nordström, ekonom, författare och populär föreläsare, som besökte Kalmar på tisdagen för att berätta om sin bok Urban Express. Foto: Johanna Eriksson
Fakta

Kjell A Nordström

Forskare, ekonom, författare och föreläsare.

Slog igenom ordentligt med boken Funky Business som blev en världssuccé, mitt under internethypens guldålder.

Tillsammans med medförfattaren Jonas Ridderstråle reste han jorden runt och inledde en era av föreläsare med rockstjärnestatus och gager i 100 000 kronorsklassen för en föreläsning.

Kom på tredje plats som Sveriges sexigaste man i början av 2000-talet.

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons