Annons

Kortstrul på nya universitetet: ”Inte helt smärtfritt, men bättre än väntat”

Många studenter klagar på att passerkorten inte fungerar på nya Linnéuniversitetet i hamnen. Men säkerhetssamordnaren är inte orolig.
– Det har gått lite bättre än väntat, säger han.
Kalmar • Publicerad 14 februari 2019
Linnéuniversitetet Kalmar Lnu universitetskajen
Linnéuniversitetet Kalmar Lnu universitetskajen

Kort som inte fungerar har varit ett bekymmer både för personal och studenter efter flytten in i de nya universitetsbyggnaderna. Till och med rektorn misslyckades med att komma in härom dagen. Men ändå har det, enligt säkerhetssamordnaren Jörgen Franzén, inte kommit in många klagomål.

– Nej, det tycker jag inte. Från mitt perspektiv har det varit ungefär som vi förväntade oss, kanske lite bättre till och med. Men det har inte varit helt smärtfritt, säger han.

Annons

Vad beror problemen på?

– Vi har nya hus med nya säkerhetssystem som ska införlivas med gamla säkerhetssystem. Det handlar om rätt information på rätt plats, rätt kort med rätt tillträde och rätt kod, säger Jörgen Franzén.

– När verkligheten möter de olika systemen, kan det uppstå problem.

Läs mer här:

Alla studenter har möjlighet att skaffa ett kort, men en del har inte gjort det än. Utan kort kan man komma in genom alla entréer och i allmänna utrymmen under dagtid, men på kvällstid krävs kort överallt. De behövs också för att komma in i lektionssalarna. All personal måste ha passerkort för att komma in på sina arbetsplatser.

– Ett problem kan vara att man tror att man har tillträde till fler utrymmen än man faktiskt har, säger Jörgen Franzén.

Ett annat bekymmer är att gamla och nya system måste anpassas till varandra. Gamla kort, som till exempel gällde på Norrgård, ska kunna användas på universitetskajen, men det fungerar inte alltid.

– I början var det mycket jobb och mycket frågor, och vi hade särskilda resurser på plats för att enkelt och snabbt lösa de problem som uppstod, säger Jörgen Franzén.

– Nu är det väldigt lite fel.

Annons

Vad gör man om kortet inte fungerar?

– Då mejlar man till oss, så försöker vi lösa problemet.

Läs mer om nya Linnébygget:

Birgitta HultmanSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons