Annons

I Kalmars vackraste stadsrum hjälper han turister att hitta rätt

Stefan Johnson tycker det är spännande att få folk att tycka om Kalmar – platsen där han verkar. Han drivs av mötet med människor. Han lever, andas och älskar turism. En bransch han varit verksam i större delen av sitt yrkesliv.
Kalmar • Publicerad 14 augusti 2020

Stefan Johnson är uppväxt i Mörbylånga på Öland och började sin yrkesbana med ett sommarjobb på Haga park camping när han var 16–17 år, följt av några år på Ölands turistbyrå i Mörbylånga. När det byggdes nytt i Färjestaden följde han med dit och arbetade där i tolv år. Däremellan, i mitten på åttiotalet, gjordes ett kortare avbrott med utflykt till det militära och FN-tjänstgöring på Cypern. Han trivdes med diciplinen men turismen lockade honom tillbaka.

Besökare på turistbyrån möts av en varm blick, ett stort leende och ett tillmötesgående sätt. Det märks att han hittat rätt. Han arbetar varje sommar hela högsäsongen, vilket inte alltid varit populärt hos familjen.

Annons

– Jag älskar turism, andas turism och lever turism.

Kalmars turismchef Stefan Johnson ser det som sin mission att skapa besökslust till hans platser Kalmar och Öland. Föräldrarna bor kvar i Mörbylånga på Öland ännu.
Kalmars turismchef Stefan Johnson ser det som sin mission att skapa besökslust till hans platser Kalmar och Öland. Föräldrarna bor kvar i Mörbylånga på Öland ännu.Foto: Johanna Eriksson

Han tänker länge men det finns inget han inte gillar med jobbet. För dagen har han även ansvar för gästhamnen, när ordinarie har semester. Inte ens att städa ogillar han. Det sämsta med jobbet är de gånger någon inte fått den upplevelse de hade förväntat sig och blir besvikna.

– Det är väldigt tråkigt när någon blir ledsen. Alla är olika och det är klar att det ligger i betraktarens öga hur upplevelsen blir, men vi måste fråga oss om kommunikationen från vår sida kunde ha varit tydligare.

Under hans år har det skett otroligt många förändringar i branschen.

– Från att turistbyråerna i princip hade monopol på information sköter turister själv att söka information och litar på vad andra besökare/resenärer rekommenderar.

Han har även en bakgrund inom IT-utveckling och pendlade mellan Stockholm och Öland i fyra år. Han såg tidigt att digitalisering skulle bli viktigt. I dag sker många kontakter via nätet och på olika sociala medier, vilket fungerar bra, men bäst är ändå att möta människor ansikte mot ansikte, från olika delar av världen och höra språk och dialekter. Han gillar språk och framför allt tyska. Han har varit mycket i Tyskland, rest och sålt in Kalmar, Öland, Småland i första hand, men utomlands representerade han hela Sverige.

I hans tycke har han Kalmars vackraste stadsrum som arbetsplats med utsikt över gästhamnen. När de flyttade in i lokalen skrevs en projektplan att göra hamnen till en av Sveriges bästa gästhamnar inom tio år.

– Nu är vi där, enligt en undersökning i tidningen Praktiskt båtägande. Nu gäller det att förvalta det, det gäller att överleva det här året.

Pandemin har slagit hårt mot gästhamnen eftersom 65 procent utgörs av utländska gäster och i år har de knappt någon utländsk båt i hamnen.

För att passa i hans roll behöver du vara genuint intresserad av kommunikation, social och ha förmåga att inspirera och väcka intresse för en plats, ett besöksmål eller en hel destination. Stefan Johnson pratar sig varm om hans plats som numera är Kalmar:

I år cyklar Stefan Johnson omkring i stan och räknar husbilar för att ha koll på behovet av ställplatser och ser han skräp händer det att han plockar upp det. Allt för att turisterna ska trivas. På arbetet tycker han det är viktigt att vara lyhörd för varandras egenskaper och möjligheter att utvecklas tillsammans.
I år cyklar Stefan Johnson omkring i stan och räknar husbilar för att ha koll på behovet av ställplatser och ser han skräp händer det att han plockar upp det. Allt för att turisterna ska trivas. På arbetet tycker han det är viktigt att vara lyhörd för varandras egenskaper och möjligheter att utvecklas tillsammans.Foto: Johanna Eriksson
Annons

– Vi har så otroligt mycket som passar olika människor på liten yta. Du kan gå till allt. Just i år med pandemi och hemester har Kalmar fått ”Hitta ut” – det är en succé.

”Hitta ut” är ett sätt att med hjälp av karta hitta kontroller och uppleva din hemstad. Det är också många som frågat efter vandringsleder när semesteralternativen är begränsade. Stefan tycker det är tråkigt att det inte finns några evenemang i år.

– Även om det är fullt förståeligt är det ändå en sorg i hjärtat att vi inte kan ha de här folkfesterna.

Han funderar i hur det kan bli framöver, hur pandemin kommer påverka näringar både här och i världen. Han tror det kan bli otroligt jobbigt och smärtsamt och att många kommer förlora sina livsverk. Att Ironman inte blir av är också tråkig i en stad som haft thriatlontävlingar i 25 år.

– Kalmar har mest sålda racercyklar per kapita i hela Sverige.

Han fortsätter sin tankebana och konstaterar att för vissa näringar är pandemin rena guldgruvan; handelsträdgårdar, blomsterhandel, poolförsäljare, bygghandel och cykelförsäljare. Pengar som ett vanlig år hade lagts på resor spenderas på hemmaplan. För turismen i Kalmar tror han också att det här hemesteråret kan vändas till något positivt framöver.

– Det är en stor vinstlott att kommuninvånarna har upplevt sin egen plats och sprider det vidare. De blir de bästa ambassadörerna för området, säger turismchefen som ofta står i butiken eftersom han tycker det är roligt.

– Jag vill att besökare ska känna sig välkomna till vår stad. När besökare blir nöjda känns det bra i min kropp. Jag älskar mina platser, Kalmar och Öland och min mission är att skapa lust efter de här platserna.

Han tror att medarbetarna tycker att han är en närvarande chef som bryr sig om och gillar att arbeta som ett team. Sedan tycker de nog att han är en statistiknörd.

– Jag analyserar verksamheten varje dag. Jag har alltid gillat matte och analyserande ämnen som kemi och fysik. Jag har siffror i huvudet hela tiden.

Annons

Han berättar att Kalmar som stad har haft en fantastisk utveckling. Allt startade med Kalmarunionens 600-årsfirande och det finns besöksstatistisk från det året – 1997 –som står sig ännu. Hans föregångare, Wiola Hägglöf, hade tjänsten i 42 år, så den statistiken lär han inte slå. Men han har arbetat inom turismnäringen i 36 år och varit chef för turismen i Kalmar i 16 år.

För egen del, när turistsäsongen är slut, väntar en liten semester till Österlen och umgänge med familjen.

Fakta

Stefan Johnson

Ålder: 56

Familj: Fru, två utflugna döttrar, ett barnbarn.

Gör en ledig dag: Jag och min fru umgås med vänner och familj i vår kolonilott. Jag har köpt en mountain bike och tänkte försöka röra mig mer.

Det här visste du inte om mig: Jag har gjort FN-tjänst på den turkiska sidan av Cypern 1984–1985, i den lilla byn Louroujina och jag är honorärkonsul för förbundsreplubiken Tyskland.

Anneli SundbomSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons