Annons

Grus och is ärcyklisternasvärsta fiender

Ensamma cyklister lever farligast. Det visar kommunens cykelbokslut. Två av tre olyckor är singelolyckor, och oftast är det is och löst grus som är boven.
Kalmar • Publicerad 31 mars 2017

Cykelolyckorna har blivit färre. Förra året inträffade 67 olyckor i Kalmar kommun, vilket är mindre än hälften jämfört med toppåret 2014. Då rapporterades 135 cykelolyckor.

Vad beror den stora skillnaden på?

Annons

– Ja, det är inte så lätt att svara på. Vi kan inte dra några säkra slutsatser om varför, det statistiska materialet är för litet, vi måste se det på lite längre sikt, säger Thomas Eidrup, cykelstrateg på Kalmar kommun.

Barometern har gått igenom var cykelolyckorna inträffade under 2016. Sammanlagt var de 67 stycken, men bara två var allvarliga olyckor. 16 olyckor var krock mellan cykel/moped och motorfordon, men av dem vara bara en allvarlig.

<iframe width="100%" height="520" frameborder="0" src="https://mikaeleklund73.carto.com/viz/c065b846-152d-11e7-a6b5-0e98b61680bf/embed_map" allowfullscreen webkitallowfullscreen mozallowfullscreen oallowfullscreen msallowfullscreen></iframe>

Många olyckor inträffar i centrala områden, där många cyklar. Särskilt utsatta är områdena runt Tullslätten och runt korsningen Verkstadsgatan/Lorensbergsleden.

Statistiken kommer från Transportstyrelsens stora databas Strada. Dit ska olyckor rapporteras in från sjukhus och polis. Samtidigt är mörkertalen för lindriga singelolyckor stora, många uppsöker inte sjukhus för vård efter att ha cyklat omkull.

– Därför är det ett begränsat urval där slumpen kan spela in. Det kan hända fem cykelolyckor nästan på en gång utan att något särskilt har förändrats i trafikmiljön, säger Thomas Eidrup.

Däremot vet man hur de flesta cykelolyckor inträffar: En ensam cyklist som kör omkull på en gång- eller cykelbana. Två tredjedelar, eller 42 stycken av totalt 67 olyckor är singelolyckor.

– Ja, och här vet vi att de främst beror på ishalka och rullgrus, säger Thomas Eidrup.

– Det är samtidigt olyckor som vi kan påverka. Kommunen kan vara duktig på att ploga och sanda.

Huvudcykelnätet har hög prio i Kalmar, de gång- och cykelvägarna snöröjs och sandas parallellt med de större bilvägarna.

Annons

– Här har vi ett tydigt tänk, säger Thomas Eidrup.

Samtidigt tycker han att det är svårt att veta hur mycket grus som ska spridas, allra helst om snö och halka kommer i flera omgångar under vintern.

– Det gäller att vi kan hålla efter gruset eftersom det orsakar många olyckor, säger han.

– På vårvintern är det alltid svårt, ska man våga tro att det inte ska bli mer halka? Trycket från cyklisterna är hårt, de vill att vi ska ta bort gruset, så det gäller att hitta en balans.

Sedan 2012 har bara två dödsolyckor med cyklister inblandade registrerats i Kalmar, de inträffade 2010 och 2011.

– Det är vi är väldigt glada över, sade kommunalrådet Bertil Dahl (V) i samband med att Cykelbokslutet presenterades.

Kalmar ligger också generellt lågt vad gäller allvarliga cykelolyckor. Det visar en studie från försäkringsbolaget If från 2014, där Kalmar låg bland kommuner med lägsta olyckstalen.

De nya, lägre hastighetsgränserna anges också som ett sätt att öka säkerheten i trafikmiljön och minska cykelolyckorna.

Nu gäller 30 kilometer i timmen generellt på alla lokalgator, medan det på genomfarter utan stora hinder kan vara 40, eller 60 kilometer i timmen på stora stråk. Hastigheten bestäms främst utifrån utrymmet och sikten kring vägen.

– Till exempel ändrades hastigheten på alla villagator i Lindsdal från 50 till 30, säger Thomas Eidrup.

Annons

– Samtidigt är det viktig att bilisterna håller hastigheten.

Upphöjda cykelpassager och bättre belysning av överfarter är annat som kommunen prioriterar.

Många bilister och gående tycker att cyklisterna kör hur som helst, vad säger du om det?

– Det stämmer, många cyklar verkligen hur som helst. Men det beror ofta på att det i dag är för krångligt att ta sig fram på ett bra sätt med cykeln, säger Thomas Eidrup.

– Skyltarna är ofta inte tillräckligt tydliga, och många vet inte vad som gäller, till exempel att man får cykla mot trafiken på Larmgatan.

– Här har vi en stor uppgift, att jobba med trafikkulturen från olika håll.

Foto: Suvad Mrkonjic
Foto: Suvad Mrkonjic
De nya lägre hastigheterna, inte minst kring Kalmars skolor, pekas ut som en bidragande faktor till att antalet cykelolyckor i Kalmar ligger ganska lågt. Foto: Mats Holmertz
De nya lägre hastigheterna, inte minst kring Kalmars skolor, pekas ut som en bidragande faktor till att antalet cykelolyckor i Kalmar ligger ganska lågt. Foto: Mats Holmertz
Fakta

Cykelolyckorna i Kalmar 2016

Dödliga olyckor 0

Allvarliga olyckor 2

Måttligt allvarliga 26

Lindriga olyckor 38

Osäker 1

Summa olyckor 67

Fakta

Så skedde olyckorna

Singelolyckor 42

Kollision motorfordon 16

Kollision annan cyklist 7

Kollision med fotgängare 1

Osäker 1

Summa 67

Birgitta HultmanSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons