Fem företag utvecklar produkter i projektet Matnästet
Eftersom det handlar om produktutveckling är det i nuläget hemligt vilka de fem deltagande företagen är.
– Men att det är stort fokus på hållbarhet är det inget tvivel om, säger Anna Carin Pålsson på utvecklingsenheten på länsstyrelsen som står bakom innovationsprojektet för nya lokalt förädlade livsmedel.
Deltagarna träffas vid sex tillfällen under våren. De får ny kunskap, verktyg att använda och individuell rådgivning och feedback från branschproffs och professionella kockar. De går igenom affärsplanen, pratar livsmedelssäkerhet, kommunikation, hållbarhet och trender som är viktiga att hålla reda på när man utvecklar nya produkter.
I maj ska de presentera sina färdiga produkter för en panel på landshövdingens residens.
– Av panelen får de råd och tips att ta med i sitt fortsatta arbete.
Matnästet finansieras med medel från Landsbygdsprogrammet. Det krävs även tio procents privat finansiering, men tack vare medfinansiering från Astrid Lindgrens värld och Maxibutikerna Sydost så har deltagaravgiften kunnat hållas nere för företagen.
– Vi arbetar så mycket vi kan med lokala råvaror och tycker att detta är ett mycket intressant projekt, säger Sara Hedblom som är ansvarig för mat och dryck på Astrid Lindgrens värld.
– Det känns bra att kunna medverka till att deltagaravgiften hålls ner men ännu viktigare är att vi kan skapa nätverk och ha en dialog med företagen och bidra med vår kunskap tidigt i deras utvecklingsprocess. Det passar bra in i vårt arbete kring ”redig mat från trakten” där vi lyfter fram lokala varor, uppger Patrick Wiberg, Ica Maxi i Kalmar.