Annons

Fartsyndarens fiende på plats

Nu är det dags att lätta på gasen norr och söder om Bergkvara. Polisen har tagit i bruk den automatiska hastighetskontrollen mellan Bröms och Pålsboda.
Kalmar • Publicerad 5 december 2003
Aino Pakarinen bor längs E 22 mitt i Bergkvara. Hon är glad över att hastigheterna på vägen blivit lägre, men den tunga trafiken är fortfarande ett stort problem.
Fartkamerorna är nu på plats och har redan gett lugnare trafik i Bergkvara. Carl-Johan Hammars vid Kalmarpolisen är nöjd med resultatet.foto: Anders Johansson
Aino Pakarinen bor längs E 22 mitt i Bergkvara. Hon är glad över att hastigheterna på vägen blivit lägre, men den tunga trafiken är fortfarande ett stort problem. Fartkamerorna är nu på plats och har redan gett lugnare trafik i Bergkvara. Carl-Johan Hammars vid Kalmarpolisen är nöjd med resultatet.foto: Anders JohanssonFoto: 

Kameraskåpen sattes upp för några månader sedan. Trots att de inte kunnat användas har boende i och omkring Bergkvara redan märkt av en betydligt lugnare trafikrytm.

Men nu är det allvar. På torsdagen startade polisen den automatiska trafikövervakning och placerade ut den första kameran i ett av de elva kameraskåpen.

Annons

- Trafikpolisens anslag minskar och vi har inte tillräckligt med pengar för att göra vägarna säkrare. Samtidigt ser vi hur alltfler kör snabbare. Kameraövervakning är en smart lösning som till en ringa kostnad ger effekt, säger Stefan Bertilsson, trafiksäkerhetsansvarig på Vägverket.

Kamerorna, som reagerar så fort någon kör för fort och tar en bild på fordonet, är överlägset mer traditionellt polisarbete.

På platser där den automatiska övervakningen varit i gång en längre tid har medelhastigheten kraftigt sänkts samtidigt som antalet dödsolyckor halverats.

- Det här är ett hjälpmedel med stor potential. För oss trafikpoliser innebär det också att resurser frigörs så att vi kan göra ett bättre arbete inom andra områden, säger trafikpolischef Lars-Erik Andersson.

Men det finns en stor nackdel med att låta tekniken ta över från människan.

För att någon ska kunna bötfällas måste ett flertal krav uppfyllas, till exempel att personen på bilden går att identifiera. Detta är väl känt bland vissa bilister som tar till allehanda knep för att dölja sina ansikten, med händerna, solskyddet eller, vilket hänt, med tomtemasker.

Sedan finns det en grupp trafikanter som med dagens teknik inte går att komma åt. Det gäller motorcyklar som saknar främre registreringsskylt och utomnordiska trafikanter.

Inom polisen är man medveten om att det automatiska systemet har sina brister och inte är rättvist då många, 30-35 procent, av dem som registreras av kamerorna inte kan lagföras. Trots det menar trafikpolis Carl-Johan Hammars att det är något man kan acceptera.

- Det primära är inte att bötfälla. Effekten i form av lägre hastigheter är det viktiga och det uppnås med kamerorna, säger han.

Många boende utmed E 22

Annons

i Bergkvara har hört av sig till polisen och framfört tacksamhet över kameraskåpen. De har fått en förbättrad boendemiljö. Men alla problem är inte lösta.

- Det är väldigt mycket lastbilstrafik på vägen som får husen att skaka, säger Aino Pakarinen, boende i Bergkvara.

Satsningen på automatisk trafikövervakning ska fortsätta i Kalmar län. Under våren kommer kameror att sättas upp på sträckan mellan Rinkabyholm och Hossmo samt Ankarsrum-Gunnebo i den norra länsdelen.

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons