”Det är lite panikartat – men vi kommer säkert att klara det”
Bilbranschen har i flera år varit mycket stark. Låga räntor, god konjunktur och folk i arbete har gjort att intresset för dyra sällanköpsvaror är stort. Branschorganisationen Bil Sweden har redovisat rekordsiffror för bilbranschen under flera år – senast i maj var ökningen 6,7 procent för nya personbilar vilket var rekord för en majmånad. Uppgången för lätta lastbilar var hela 32,7 procent.
En stor del av förklaringen på senare tid handlar om Bonus Malus, den nya fordonsskatten för nya bilar.
– Fordonsköparna är angelägna om att få sina bilar registrerade före halvårsskiftet. I maj är det framför allt den kraftiga uppgången av lätta lastbilar som kan hänföras till en ”Bonus-Malus-effekt” eftersom skatten på lätta lastbilar kommer att öka kraftigt och där finns det dessutom i dagsläget få alternativ på bonussidan, säger Bil Swedens vd Mattias Bergman.
Maluseffekten märks också i de lokala bilhallarna där trycket efter att få sina nya bilar inregistrerade före halvårsskiftet varit extra stort.
– Vi hoppas att vi hinner få fram alla bilar som är beställda – men en handfull hänger fortfarande i luften. De befinner sig nog och guppar på havet någonstans, säger Karl-Johan Åhlund som är säljare på Råbergs bil i Kalmar.
Framförallt är det företagskunderna som är angelägna om att hinna få sina nya fordon i tid.
– Om ett företag ska ha fem nya företagsbilar i den större klassen så blir det pengar. För privatkunder som köper en mindre bil är skillnaden inte så stor, förklarar Karl-Johan Åhlund.
På Strömbergs bil är situationen också ansträngd inför halvårsskiftet.
– Det är lite panikartat, men vi kommer säkert att klara det. Alla bilar ska ut den här veckan och vi har fått de vi ska leverera. Men det är på håret, säger säljaren Patrik Eklund.
De lite större aktörerna lokalt upplever inte samma panikkänsla – även om det ska levereras fler bilar.
– Jag tror läget är detsamma i hela branschen. Men samtidigt tror jag förberedelserna hos oss varit ännu mer noggranna än vad som kanske behövts, säger Viktor Dahlén som är försäljningschef för Volkswagen på Bilkompani.
På Liljas Bil har man också haft en bra beredskap för Bonus Malus-övergången och upplever inte att det varit en nämnvärd rusning av kunder.
– Vi hade förberett oss väl och därför har vi också klarat oss bra. Vi upplever också att kunderna i stor utsträckning inte varit så insatta i frågan, säger Liljas vd Mats Melander.
Enligt Viktor Dahlén på Bilkompani var Bonus Malus egentligen en hetare fråga i vintras.
– De som verkligen var insatta i Bonus Malus var inne redan i januari och beställde sin bil, säger han.
Karl-Johan Åhlund på Råbergs bil menar emellertid att informationen både till handlare och till kund länge var oklar.
– Beslutet togs förra hösten men vi visste inte i januari riktigt vad som gällde. Vi fick vända oss till MRF (Motormännens Riksförbund) för att få klarhet, säger han.
Är skatten bra, i dina ögon?
– Det hade varit bättre om man satsat pengar på att subventionera skrotning. Som det är i dag säljs de gamla bilarna utomlands och går där i många år i stället.
Bonus Malus-spurten är på något sätt klimax för den långa period av försäljningsrekord som bilbranschen upplevt. Men trots att fordonsskatten höjs för de flesta bilar efter 1 juli tror inte handlarna i Kalmar att försäljningen kommer dippa nämnvärt.
– I juli/augusti kanske det sker en liten avmattning men sedan är den här skattehöjningen glömd och folk frågar efter nya bilar igen, säger Patrik Eklund på Strömbergs bil.
– Sommaren är generellt en stark tid för oss och som det ser ut just nu så kommer 2018 bli ett starkt år. Vi ser ingen vändning – även om det kanske kommer att krävas lite mer jobb från oss för att hålla siffrorna, säger Mats Melander på Liljas. .