Cykelvägar får bottenbetyg
Kalmar kommun satsar hårt på att öka andelen cyklister och har tagit fram handlingsplaner om hur man ska uppnå detta. Men planer är en sak, verklighet en annan. Cyklister gick nyligen om bilister när det gäller den grupp av trafikanter som drabbas mest av individualiserade skador. Det är singelolyckor som är dominerande, 80 procent, när det gäller cykelolyckor, nästan hälften beror på dåligt underhållna cykelvägar. Det är därför som trafikverket har undersökt hur bra kommunerna är på just underhåll. Kalmar är en av de kommunerna som bedöms har låg kvalitet på drift och underhåll av cykelvägar.
Hur rimmar detta med ambitionerna att bli en cykelvänligare stad?
– Ser man bara på den undersökningen så ser det inte så bra ut. Men vad frågorna handlar om hur tydlig verksamhetsstyrning man har. Enligt en undersökning i våras ligger vi väldigt lågt i förhållande till andra när det gäller cykelolyckor. Men visst finns det saker vi kan förbättra, när det gäller avtal med entreprenörer och liknanden, säger Thomas Eidrup projektledare Kalmar cykelstad.