Annons

Cykelvägar får bottenbetyg

Ambitionen: en cykelvänlig stad.
Verkligheten: bottenbetyg av trafikverket.
Kalmar • Publicerad 23 september 2014
Foto: Anders Johansson

Kalmar kommun satsar hårt på att öka andelen cyklister och har tagit fram handlingsplaner om hur man ska uppnå detta. Men planer är en sak, verklighet en annan. Cyklister gick nyligen om bilister när det gäller den grupp av trafikanter som drabbas mest av individualiserade skador. Det är singelolyckor som är dominerande, 80 procent, när det gäller cykelolyckor, nästan hälften beror på dåligt underhållna cykelvägar. Det är därför som trafikverket har undersökt hur bra kommunerna är på just underhåll. Kalmar är en av de kommunerna som bedöms har låg kvalitet på drift och underhåll av cykelvägar.

Hur rimmar detta med ambitionerna att bli en cykelvänligare stad?

– Ser man bara på den undersökningen så ser det inte så bra ut. Men vad frågorna handlar om hur tydlig verksamhetsstyrning man har. Enligt en undersökning i våras ligger vi väldigt lågt i förhållande till andra när det gäller cykelolyckor. Men visst finns det saker vi kan förbättra, när det gäller avtal med entreprenörer och liknanden, säger Thomas Eidrup projektledare Kalmar cykelstad.

Anders Blank
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons