Annons

Brand sprider sig efter Gripenkraschen

En brand sprider sig efter Gripenkraschen utanför Ronneby sedan planet krockat med en fågel. Piloten som hann skjuta ut sig innan flygplanet störtade har förts till sjukhus – men är oskadd.
Ronneby • Publicerad 21 augusti 2018
Polis och räddningstjänstens personal vid olycksplatsen.
Polis och räddningstjänstens personal vid olycksplatsen.Foto: Marcus Palmgren

– Jag kan konstatera att det brinner på nedslagsplatsen och att branden sprider sig. Vi har inte börjat släcka än i den svåra terrängen utan har begärt förstärkning av flygbombning med vatten, säger räddningstjänstens representant på presskonferensen.

Räddningstjänsten vädjar till allmänheten att hålla sig borta från haveriplatsen eftersom brandröken är ohälsosam.

Annons

Planet kolliderade med en fågel under en övningsflygning klockan 09.45 omkring åtta kilometer norr om F 17 utanför Ronneby. Piloten sköt ut sig ur flygplanet, och omkring 10–15 minuter senare var en räddningshelikopter på plats, enligt Försvarsmakten.

– Piloten stötte på en grupp större fåglar och upplever att planet inte går att manövrera. Han försöker landa men det går inte och han skjuter ut sig, säger flottiljchefen Lars Bergström för TT.

Flygtrafikledningen hade kontakt med piloten under hela förloppet, enligt Försvarsmakten.

– Vi såg hela förloppet från flygledartornet. Det handlade om några få minuter, säger han.

– Vi är väl övade och drillade för ett sådant här haveri. Men som person blir man berörd, det är ju en flottiljchefs mardröm.

Piloten är förd till sjukhus för kontroll.

– Han är oskadd och mår efter omständigheterna väl. Det är ändå en viss påfrestning när man skjuter ut sig som pilot, säger Försvarsmaktens presschef Philip Simon.

Piloter är instruerade att vid olyckor försöka styra bort från tätbebyggda områden. Det är oklart från vilken höjd piloten sköt ut sig, men den bedöms som "ganska låg". Han var på ungefär 1 000 meters höjd när planet destabiliserades av en fågelkollision. Enligt Lars Bergström kommer piloten att kunna återgå i tjänst igen ganska omgående.

Kraschen inträffade i ett skogsområde och inte på själva flygplatsen. F 17 kommer tillsammans med polisen att spärra av området och se till att olycksplatsen bevakas.

– Vad vi vet nu är ingen tredje part påverkad av kraschen, säger Philip Simon.

Annons

Ett vittne såg först ett lågt flygande plan, därefter en rökpelare, uppger SOS Alarm för TT.

– Det har ingen påverkan på det civila flyget alls, säger Åsa Öhman, pressansvarig på Swedavia, som driver många flygplatser.

Tillverkaren Saab har ännu inte velat kommentera om huruvida företaget kommer att vidta några åtgärder i samband med olyckan.

– Det är för tidigt att säga. Vi får återkomma kring sådana saker, säger Petter Larsson, pressekreterare på Saab.

Försvarsminister Peter Hultqvist (S) anser att olycksförloppet ändå visar att säkerhetsarbetet fungerar.

– Självklart går tankarna till piloten. Enligt den information jag har fått har piloten agerat precis som man ska göra i en sådan här situation och att han sedan hämtades upp relativt snabbt i en räddningshelikopter. Det här visar att flygräddningskedjan fungerar, säger Peter Hultqvist (S), till TT.

– Sedan avvaktar jag vad haverikommissionen och deras haveriutredning kommer fram till vad gäller orsak och verkan i den här olyckan.

TT: Har du några spontana tankar kring hur det här påverkar Sveriges möjligheter att göra affärer med Jas-systemet?

– Nej, jag spekulerar inte om något sådant. Jag konstaterar bara att det från tid till annan kan inträffa situationer där alla flygplanstyper på något sätt drabbas av olyckor, det är inget unikt för Jas-systemet, säger Peter Hultqvist.

Cecilia Klintö/TT
Klas Widestrand/TT
Emil Berglund/TT
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons