Annons

Barn får lära sig att förstå sina datorer

Ett internationellt utbildningsprojekt har nått Kalmar.Förståelsen för den egna vardagen ska öka hos de unga.– Vi låter barnen interagera med datorerna, säger Johan Leitet.
Kalmar • Publicerad 20 februari 2015
Vendela Stighag har precis programmerat ett eget spel från grunden. Vid sin sida har hon mentorn Jacob Lindehoff från LNU. Foto: Rasmus Arvidsson
Vendela Stighag har precis programmerat ett eget spel från grunden. Vid sin sida har hon mentorn Jacob Lindehoff från LNU. Foto: Rasmus Arvidsson

Facebook, nyheter, filmer och spel. Sociala vanor, arbetssysslor och tidsfördriv – mycket av det vi gör i dag är uppbyggt i våra datorer och mobiler. Vi tar för givet att allt ska fungera men ägnar sällan en tanke åt de koder och den programmering som allt vilar på. Det försöker nu AV-Media Kalmar län, Linnéuniversitetet och Kalmar Science Park ändra på då de upprättat en egen gren av det internationella projektet Coder Dojo. I Kalmar ges nu barn och ungdomar chansen att prata med datorer på datorers eget språk.

– Det handlar inte om att lära ett barn ett yrke utan snarare om att få barnen att fungera i ett samhälle omgivet av datorer. Att låta barnen interagera med datorerna, säger Johan Leitet på Linnéuniversitetet.

Annons

– Man lär ju inte barnen skriva i skolan för att de alla ska bli författare, fortsätter han.

IT-kunskapen och datorvanan upplevs ofta som god i Sverige. Vid en jämförelse med exempelvis Finland, Estland och Storbritannien märker man emellertid att Sverige inte står i främsta ledet av utbildningsrevolutionen längre. I andra länder har man nämligen redan integrerat programmering som en del av läroplanen.

– Det är därför projektet startade, marknaden skriker efter fler och fler utvecklare samtidigt som vi utbildar oss mindre och mindre. Vi vill starta intresset för programmering i en lägre ålder så tröskeln försvinner och man inser att det inte är så svårt som man tror, säger Jacob Lindehof från Linnéuniversitetet.

Så barnen får alltså programmera helt själva?

– Oja. Jag satt med en tjej som bara är sex år gammal och hon gjorde ett spel på en och en halv timme. Det är en sådan fantastiskt glädje i deras ögon när de löser uppgifter. I slutet delar de med sig av sina projekt och det blir även en social upplevelse för barnen.

Försöket att applicera och etablera det internationella konceptet i Kalmar har fungerat väl och de tre provtillfällena som hittills hållits har varit välfyllda. Om två veckor väntar det sista tillfället innan en utvärdering görs för att se hur man kan göra projektet permanent med klara direktivsramar. Upplägget ställer inga krav på förkunskaper från deltagarna och ambitionen för projektet är att alla ska kunna utvecklas förutsättningslöst.

– Vissa är jätteduktiga och andra kan inget alls och det är det vi måste möta. Vi använder oss av en programvara som heter Scratch. Det är nästan som lego där man sätter ihop klossar samtidigt som det på ett pedagogiskt vis lär ut grunderna till programmering. Vi tror vi kommer fortsätta, alla barn är jättenöjda och tycker det är kul men svårigheten blir att hitta mentorer, säger Johan Leitet.

Rasmus Arvidsson

FAKTA

Detta är Coder Dojo

Coder Dojo är ett globalt nätverk för att inspirera barn och ungdomar till programmering. Coder Dojo finns i hela världen och består av öppna, mentorsledda och oberoende programmeringsstugor. Konceptet har startats i 12 regioner i Sverige hittills. För mer information kan man besöka Kalmar.coderdojo.se

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons