Annons

Speedway riktar allt ljus på Luxo

Säg Luxo och de flesta i länet säger speedway. Men bakom namnet finns ett belysningsföretag med 110 anställda i Målilla. Och företagets expansion har gått hand i hand med speedwaylagets framgångar.
Nyheter • Publicerad 11 december 2003

- Vi har dubblerat vår omsättning sedan vi 1997 började sponsra speedwaylaget, säger vd:n Michael Engstrand.

Vägen till en omsättning på 120 miljoner i dag har varit ganska krokig för företaget. Det grundades 1960 under namnet Roshamn och elvärmepaneler var den stora produkten. Under 1970-talets energidebatt började man med det som i dag är affärsidén, belysning i offentliga miljöer. Ägarna har passerat revy, Asea fanns med ett tag och under en tid var man Englandsägda. I mitten av 1990-talet omstrukturerades verksamheten, företaget sänkte omsättningen och ökade lönsamheten. Under namnet Svelux tog utvecklingen fart. 2000 gick den norskägda belysningskoncernen Luxo in.

Annons

- Det tar tid med fusioner. Ett plus ett blir inte alltid två eller mer med en gång när olika kulturer ska mötas, säger Michael Engstrand.

Nu börjar dock de gemensamma strategierna bli tydliga. Verksamheten renodlas och från nyåret är Målillafabriken koncernansvarig för all så kallad projektbelysning, som tak- och väggarmaturer till kontors- och industrilokaler. Skrivbordslampor tillverkas i fabriken i Norge.

- Vi kommer att ha full kontroll över både produktion och utveckling, säger Michael

Engstrand.

Förutom fabriken i Målilla finns också runt 40 anställda på säljkontor runt om i Sverige och administrationen för den verksamheten förläggs nu till Målillakontoret. Michael Engstrand får själv ett ökat ansvar och han sitter redan i koncernledningen.

- Jag är i Norge 30-40 procent av min tid, säger han.

Intensiv höst

Hösten har varit intensiv för företaget. Verksamhet flyttas från Norge till Målilla, tio personer har nyanställts i år och fabriken börjar bli trångbodd.

- Vi skulle behöva bygga ut men först måste vi se om marknaden vänder uppåt, säger Michael Engstrand.

Belysningsbranschen kämpar i en svag konjunktur men Michael Engstrand andas framtidstro.

Annons

- Det gäller att vi är flexibla, innovativa och jobbar kundanpassat. Vi har stor potential att ta marknadsandelar, säger han.

2003 har varit ett år när marknaden har krympt men Luxo ser ut att hålla ställningarna. Med de norska ägarna bakom sig finns ekonomiska muskler men att anställa fler är inget självändamål.

- Runt 100 anställda är egentligen idealiskt. Det går att ha en obyråkratisk organisation med snabba beslutsvägar. För mig är det viktigare att trygga anställningen för dem som redan finns här, säger Michael Engstrand.

Vägen dit går på sikt via ännu högre grad av automatisering.

Platt organisation

Luxo i Målilla har en platt organisation, i produktionen arbetar man i självstyrande grupper med stort eget ansvar. Arbetstiden är i princip 7-16 men det finns stora öppningar för flexibilitet för att klara till exempel dagislämningar.

- Mår man bra hemma, mår man bra på jobbet, förklarar Michael Engstrand den filosofin.

Sjukskrivningstalen är så låga att han knappt räknar dem och personalomsättningen är liten. När företaget sökte folk senast hade man 150 ansökningar till tio tjänster.

- Jag tror att vi har ett gott rykte. Vi har haft ett jäkla driv i bolaget. Här finns både vilja och ambition, säger Michael Engstrand.

Att jobba på Luxo är inget för nervöst lagda företagsledare.

Annons

- I början av månaden har vi ungefär 50 procents beläggning men av erfarenhet vet vi att det blir mer.

Snabbhet är nyckelordet. Man jobbar mot många kunder med många små order som ska vara klara för leverans på några få dagar och dessutom med speciallösningar för just den kunden. En alert säljkår och flexibel produktion är nödvändig.

- Jag är inte så förtjust i att göra budget. Vad vet jag om hur det ser ut i november nästa år? I stället handlar det om att parera och ha en bra, innovativ säljorganisation, säger Michael Engstrand.

Företagsledningen är lokalt förankrad och har jobbat ihop i många år. Michael Engstrand är själv från Målilla och har gått den långa vägen från produktion, till arbetsledare, produktionschef, vice vd och nu vd.

- Den lokala förankringen är viktig. Vi ska vara med och delta i samhällslivet.

En del av det är sponsring. Dackarna fick en rejäl slant och bytte namn till Team Svelux. När Luxo tog över fick speedwaylaget byta namn till Luxo Stars.

- Vi når ut massmedialt och i år har vi haft 600 kunder här i fabriken som också sett på speedway. Det har varit ett lyckokast tack vare den utvecklingen sporten haft, menar Michael Engstrand.

Mikael Larsson-Ek
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons