En positiv signal på marknaden
- Målet är att vi ska vara 300 till 350 medarbetare på våra orter, säger nya platschefen Jörgen Persson.
För ett år sedan var läget dystrare. Telia hade sagt upp avtalet om att ha kundtjänsten för bredband hos dåvarande SNT och över 70 personer varslades om uppsägning. I dag är man tillbaka på 200 anställda och fler ska man alltså bli.
- Det här är en het bransch. För många företag är kundtjänst en perifer avdelning där man inte har största fokus så därför outsourcar man. För oss är kundtjänst det vi fokuserar på, säger Jörgen Persson.
Svenska ägare
I september köpte det svenska företaget Excellent holländska SNT:s nordiska verksamhet och Excellent-SNT bildades.
- Nu är vi ett svenskt företag med Norden som hemmamarknad. Vi har ett mer genomtänkt fokus på verksamheten med de nya ägarna. Det känns tryggare nu, säger Jörgen Persson.
Kalmar är företagets minsta callcenter och därför kommer man att växa. När man blir 350 anställda nås taket för vad som är effektivt och företaget öppnar ett nytt kontor någon annanstans.
I dag har Kalmarkontoret tolv kunder. Man är bland annat kundtjänst åt kabel-tv-företaget UPC i Stockholm och för tyska postorderföretaget Klingels framgångsrika svenska verksamhet.
- Fler kunder är på väg in. Vi har en bra mix och är inte beroende av en stor kund som tidigare Telia, säger Jörgen Persson.
Excellent-SNT har en låg medelålder bland sina anställda, 26 år. Huvuddelen av de 200 anställda har det som sitt enda arbete. Dessutom är det en plats där studenter kan jobba extra med bland annat telemarketing.
- Vi lägger mycket kraft på att utbilda personalen, så vi vill behålla våra medarbetare. Det är viktigt att man har kul på jobbet, säger Jörgen Persson.
Sjukskrivningstalen är inte alarmerande höga och lönerna är i nivå med övriga företag i branschen. Jörgen Persson poängterar att Excellent-SNT är ett svenskt företag med en svensk tradition i förhållande till sina medarbetare.
Kunder i Stockholm
Kunderna finns till stor del i Stockholm och när Excellent-SNT tar över en kundtjänst ska man kunna hantera allt från allmän information till avancerad teknisk support.
Jörgen Persson ser inte några direkta hotbilder. De statliga subventionerna till callcenterföretag på krisorter är över och marknaden har blivit seriösare. I Kalmar har de olika callcenterföretagen olika inriktningar och är mer stöd än konkurrenter.
- När vi rekryterar ska vi inte ta från andra i branschen i stan. Visst kan det vara svårt att få tag på folk men det gäller att växa i en lugn takt. Utbildningsnivån i Sverige är hög, det viktigaste är att få tag på bra människor. Vill man jobba hos oss ska man tycka om att tala i telefon.
FAKTA | Excellent-SNT
Bildades i september när svenska Excellent Intressenter köpte holländska SNT:s nordiska verksamhet.
Företaget har Contact center i Stockholm, Piteå, Kalmar, Oslo, Helsingfors och Köpenhamn.
Sammanlagt har man 1 200 anställda och omsätter omkring 450 miljoner kronor.
I bolagets styrelse sitter bland annat förre näringsministern Anders Sundström (s). Planen är att börsintroducera företaget 2006.