Annons
Insändare

Vi ska inte ha politiker som leker flygbolag

Nu satsar landets regioner på gemensamt ambulansflyg. Verksamheten ska starta i Kommunförbundet Svenskt Ambulansflygs (KSA) egen regi.
Insändare • Publicerad 5 november 2020 • Uppdaterad 16 november 2020
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Investeringen i dessa jetflygplan innebär att Region Kalmar län måste punga ut med drygt 35 miljoner, bara för investeringen”, skriver insändarskribenten och åsyftar dessa plan av typen Pilatus PC-24, som ska bli Sveriges nya ambulansflyg.
”Investeringen i dessa jetflygplan innebär att Region Kalmar län måste punga ut med drygt 35 miljoner, bara för investeringen”, skriver insändarskribenten och åsyftar dessa plan av typen Pilatus PC-24, som ska bli Sveriges nya ambulansflyg.Foto: Privat

KSA ägs och finansieras av samtliga Sveriges 21 regioner (tidigare landsting). Sex jetflygplan är beställda till en kostnad av cirka 720 miljoner kronor, alltså cirka 120 miljoner per flygplan.

Investeringen i dessa jetflygplan innebär att Region Kalmar län måste punga ut med drygt 35 miljoner, bara för investeringen.

Annons

Flygplanen som börjar levereras i april nästa år ska vara placerade vid baser i Umeå Airport, Arlanda och Landvetter där det ska finnas bemanning dygnet runt.

Nu pågår upphandling och rekrytering av piloter, flygbesättning, sjuksköterskor och annan personal. Sjuksköterskan som arbetar ombord ska vara kvalificerad anestesi-/intensivvårdssjuksköterska med minst fem års erfarenhet och även vara utbildad inom flygmedicin. (var ska man hitta dessa?). Vid behov tas specialistteam och utrustning med ombord på flygplanen.

Drygt 30 sjuksköterskor kommer att arbeta hos KSA i flygambulansverksamheten. Ytterligare cirka 10 sjuksköterskor kommer arbeta inom flygkoordineringscentralen (FKC). Dessutom pågår förhandlingar om hangarer och andra investeringar som måste göras.

”Nu ger man sig in i ett nytt risktagande där resultatet är inte kan bli annat än en ekonomisk härdsmälta, en ekonomisk katastrof.”
Henry Amper, Torsås

Detta innebär alltså att i praktiken att regionerna själva kommer driva ett flygbolag med ambulansflyg.

Pengarna till de här investeringarna finns inte, KSA har lånat pengarna från regionerna, även Region Kalmar län.

Driftkostnaderna för 2021 beräknas, enligt budgetförslaget, till 151 miljoner, för 2022 till 222 miljoner och 2023 till 230 miljoner kronor.

Det slutar ju inte med det, vi får förstås betala för de tjänster vi använder, de timmar vi använder flygplanen.

Kalmar Öland Airport.
Kalmar Öland Airport.Foto: Lars Johansson

Jag har tidigare ansett att Region Kalmar län inte ska ägna sig åt flygverksamhet, tänk på de 80 miljoner man betalade till Kalmar/Öland Airport.

Nu ger man sig in i ett nytt risktagande där resultatet är inte kan bli annat än en ekonomisk härdsmälta, en ekonomisk katastrof.

Jag tycker inte att vi ska ha politiker som leker flygbolag, det blir aldrig bra. Man ska ägna sig åt sjukvården.

Annons

Det skulle vara intressant om någon från regionen kunde redovisa vilka kostnader regionen drar på sig, både vad gäller investeringarna och driftkostnaderna ett antal år framöver (om det skiljer sig från de jag redovisat ovan) men det mest intressanta är i så fall var dessa medel ska tas ifrån.

Henry Amper

Torsås

Annons
Annons
Annons
Annons