Annons
Insändare

”Nu kan KLT satsa på oss som inte behöver dem”

Nu kan KLT andas ut, snart går buss 421 i graven.
Insändare • Publicerad 21 februari 2024
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Linjen som varit välanvänd och oerhört uppskattad försvinner nu och ersätts av en linje med en helt annan funktion. Den nya linjen ska bli ”mer anpassad för arbets- och skolpendling”, alltså användas av den målgrupp jag själv tillhör. Vi som är friska och rörliga och som i regel tar oss till jobbet genom att gå eller cykla. Vi som kan ta oss de extra hundra meterna till en hållplats om vi behöver.

Jag vet inte om det uttryckligen står i länstrafikens styrdokument att man ska tvinga äldre tanter och farbröder att sitta ensamma hemma och bli beroende av andra för att sköta sina ärenden. Jag kan inte utesluta att det faktiskt gör det. För det är det som kommer att bli konsekvensen. Varför skulle man annars göra så?

Annons

Sedan sätter jag mig och läser KLT:s hemsida och inser att det handlar om samma sak som alltid. Pengar. Det är dyrt att ha små bussar med engagerade förare som får en relation till resenärerna. Driftkostnaderna är samma för små som stora bussar och dessutom har vi precis köpt jättestora bussar. Då är gamlingar med sina rollatorer bara något som tar tid. De kan man skicka till färdtjänsten, strunt samma om de får färdtjänsttillstånd. Bättre då att satsa på folk som jag. Alltså vi som faktiskt inte behöver bussen.

Cykelpendlare

Annons
Annons
Annons
Annons