Annons
Insändare

Mer krävs för att Kalmar ska bli en cykelstad

Läste i tidningen att Kalmar kommun ser Kalmar stad som en cykelstad.
Insändare • Publicerad 7 september 2020 • Uppdaterad 9 september 2020
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Det skulle bli mer attraktivt att ta cykeln om man slapp stå och vänta på grönt ljus vid varje signalkorsning så som det känns nu”, menar insändarskribenten.
”Det skulle bli mer attraktivt att ta cykeln om man slapp stå och vänta på grönt ljus vid varje signalkorsning så som det känns nu”, menar insändarskribenten.Foto: Magnus Andersson/TT

Visst finns det mycket cykelvägar, och cykelgarage har byggts, men det krävs mer för en sådan utnämning.

Ett förslag som skulle vara ett steg på vägen är att göra cykelbanan utmed Norra vägen till en så kallad cykelmotorväg, det vill säga cykelbana utan stopp.

Annons

Det skulle bli mer attraktivt att ta cykeln om man slapp stå och vänta på grönt ljus vid varje signalkorsning så som det känns nu. Ett första steg på vägen borde självklart vara att inte investera i nya trafikljus i de korsningar där nu signalerna är avstängda.

Alla har väl märkt hur bra det fungerar nu med de provisoriska cirkulationsplatserna.

Bygg i stället om korsningarna till permanenta cirkulationsplatser så blir det ett bättre flöde för alla trafikanter. Dessutom en snyggare stadsmiljö med en fin rondell i mitten.

Undersök sedan möjligheterna att få till cykling utan stopp ända ner till slottet så blir det ett fint exempel på en rejäl satsning för både miljö och hälsa.

Den barriär och fara som järnvägen utgör i dag kan åtgärdas genom att låta fjärrtågen stanna vid den nya stationen som planeras och låta sista biten fram till nuvarande centralstation utgöras av spårväg.

J Andersson

Annons
Annons
Annons
Annons