Annons
Insändare

”Låt 421:an rulla efter den 22 februari, KLT”

Till Kalmar länstrafiks trafikdirektör Mattias Ask och Stefan Karlsson, basenhetschef linjetrafik.
Insändare • Publicerad 20 december 2023 • Uppdaterad 15 januari 2024
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Insändarskribenten är orolig för linje 421:s framtid.
Insändarskribenten är orolig för linje 421:s framtid.Foto: Samael Atlagic

Det har kommit till min kännedom att buss 421 kör de sista turerna den 22 februari 2024. Hur tänker ni? Hur ska vi äldre med synliga och dolda krämpor och handikapp åka efter detta datum?

Vi är många som är beroende av rullator, vi kan varken gå på eller av bussen utan hjälp. Kommer chaufförerna att få den tid som krävs för att bemöta oss med tålamod, omsorg och respekt? Kommer chaufförerna att få utbildning i service och bemötande för att klara av dessa nya arbetsuppgifter?

Annons

Kommer det finnas plats i bussarna för 4–6 rullatorer plus barnvagnar, resväskor med mera? Våra kroppar orkar helt enkelt inte gå till eller från en busshållplats.

På grund av ert beslut kommer vi att bli isolerade och ensamma samt stoppade i att ägna oss åt meningsfulla aktiviteter. Det är vetenskapligt bevisat att ett rikt socialt liv och meningsfull sysselsättning ger ett värdigt liv med god livskvalitet.

Några exempel på vad äldre Kalmarbor gör för en god livskvalitet: besöker biblioteket, Kalmar museum med restaurang Ångkvarnen, TIC-huset, Giraffen för intressen, Stortorget med torghandel, domkyrkan med konserter, banken, Tullhamnen för att en fin sommardag åka med färjan Dessi till Färjestaden, med mera.

Vilken buss stannar vid ovannämnda platser? Jo, buss 421.

Ni missunnar oss naturligtvis inte dessa upplevelser och ni vill inte att vi ska känna oss ensamma och apatiska – så riv upp ert beslut och låt 421:an rulla efter den 22 februari 2024. Jag och många fler av 421:ans passagerare vill veta hur ni resonerat för att komma fram till detta, helt obegripliga beslut.

Tacksam för svar i denna tidning.

Inger Persson, med flera

Mattias Ask, trafikdirektör på Kalmar läns trafik.
Mattias Ask, trafikdirektör på Kalmar läns trafik.Foto: Region Kalmar län

SVAR DIREKT:

Självklart förstår jag att förändringar kan leda till oro, speciellt om det handlar om en försämring för den enskilde. Men i detta fall verkar det som att felaktig information har gått ut ryktesvägen, vilket är olyckligt. Korrekt är däremot att vi planerar för vissa förändringar i stadstrafiken under första halvan av 2024 för bland annat linje 421. Exakt vad det innebär är inte helt klart än, men jag garanterar att vi går ut med information i god tid innan förändringen. Jag vill ändå redan nu vara tydlig med att bussen som trafikerar exempelvis hållplats kvarteret Giraffen inte upphör den 22 februari 2024.

Jag kan också säga att förändringarna som planeras inte påverkar resa till och från de hållplatser som anges i texten. Vi har tillförlitlig resandestatistik som visar att exempelvis hållplatserna kvarteret Giraffen, Strandgatan, Stortorget och Tullhamnen har ett stort antal påstigande resenärer och de hållplatserna fortsätter vi att trafikera i framtiden. Vi vill inte försämra möjligheten att resa med kollektivtrafiken, men samtidigt måste vi alltid anpassa trafiken till förändringar i samhället vilket gör att förändringar är oundvikliga.

Alla våra bussar är tillgänglighetsanpassade och kan ta emot rollatorer, rullstolar, barnvagnar med mera. Detta är något som fortsatt gäller i framtiden. Utbildning i service, bemötande och teknisk utrustning ingår i förarutbildning samt utbildningen som trafikföretagen och Kalmar länstrafik bistår förarna med. Alla förare ska kunna hantera utrustningen ombord samt leverera en god service till resenärerna.

Annons

Önskar er en god jul och gott nytt år!

Mattias Ask, trafikdirektör

MISSA INTE: Mer i samma ämne:

Annons
Annons
Annons
Annons