Annons
Insändare

”KLT måste få bussarnas kortläsare att fungera”

Att åka buss med KLT och ha ett resekort som ska läsas av är alltid lika spännande. Ska det lysa rött eller grönt? Alltför ofta lyser det rött trots att man har giltig biljett.
Insändare • Publicerad 8 mars 2023
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Att åka buss med KLT och ha ett resekort som ska läsas av är alltid lika spännande”, skriver insändarskribenten.
”Att åka buss med KLT och ha ett resekort som ska läsas av är alltid lika spännande”, skriver insändarskribenten.Foto: Héctor Barajas

Första gången detta hände mig blev jag uppmanad av föraren att betala. Det gjorde jag givetvis inte eftersom jag redan gjort det. I stället klev jag av och tog nästa buss och tänka sig – där lyste det grönt.

För en notoriskt hederlig person är det obehagligt att bli misstänkt för att försöka åka utan giltigt färdbevis. När samma sak hänt ytterligare några gånger har förarna ryckt på axlarna och låtit mig passera. Men vad händer då vid en kontroll? Jag klagade min nöd i resecentrum och fick då ett inspektionskvitto som visar resekortets giltighetstid. Ska man behöva upprepa detta varje gång man förnyar sin biljett? Jag fick också en tänkbar förklaring till problemen: Det är KLT:s system som ligger nere då och då.

Annons

Det verkar som om företagets IT-avdelning har en angelägen och brådskande uppgift. Man kan inte fortsätta utsätta resenärer för detta obehag.

Christina Nordström, Kalmar, återflyttare efter 55 år

SVAR DIREKT:

Hej!

Har full förståelse för att det är frustrerande när systemet inte alltid beter sig som förväntat och att det finns tillfällen då du ibland får en grön eller röd lampa när du blippar ditt resekort. Samtidigt ska du inte behöva skriva ut ett inspektionskvitto när du reser med våra bussar. Vi jobbar ständigt tillsammans med våra länsgrannar för att förbättra systemet och användarupplevelsen.

Biljettsystemet är ett komplext system som är framtaget tillsammans med Hallandstrafik, Jönköpings länstrafik och Länstrafiken i Kronoberg. Det är många olika komponenter och system som ska fungera tillsammans samtidigt som systemet även ska ha en bra uppkoppling till de molnbaserade datasystemen. Då det är många delar som samverkar och ibland även den mänskliga faktorn inblandad så kan det dessvärre uppstå fel ibland.

Jag och många på Kalmar länstrafik delar den frustration som våra resenärer, förare och ombordpersonal tvingas uppleva i nuvarande biljettsystem. Ambitionen från vårt håll har varit och är fortfarande att byta biljettsystem då vi inte upplever att systemet lever upp till förväntningarna. I vår strävan att byta system har vi dock stött på hinder som gör att vi inte vet om eller när ett skifte kan komma ske.

Till dess vi vet om vi kan eller kommer få möjlighet att byta biljettsystem kommer vi fortsatt försöka förbättra nuvarande system tillsammans med de andra länen som är inblandade i systemet.

Christer Holmgren, trafikdirektör

Annons
Annons
Annons
Annons