GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

INSÄNDARE: ”Varför skylla på halka som olycksorsak?”

Följande urval av ”klipp” från svenska nät och dagstidningar har man kunnat läsa de senaste veckorna.
Insändare • Publicerad 9 december 2021
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Varje år vid första halkan händer ett stort antal olyckor – man har tydligen glömt hur halt det var den förra vintersäsongen”, skriver insändarskribenten.
”Varje år vid första halkan händer ett stort antal olyckor – man har tydligen glömt hur halt det var den förra vintersäsongen”, skriver insändarskribenten.Foto: Johan Nilsson/TT

”Flera olyckor inträffade på fredagsmorgonen på grund av halt väglag”.

”larm om två bilar som på grund av halt väglag hade krockat”.

”Dikeskörning på grund av halt väglag”.

”Polisen misstänker att det var halt väglag som var orsaken till trafikolyckan”.

Nyhetsrapporteringen i media skyller av någon okänd anledning ofta på halkan som orsak till trafikolyckor.

Men är det inte förarnas oförmåga att anpassa sin körning efter rådande omständigheter som alltid är det som orsakar olyckorna?

Man anpassar inte hastigheten efter underlaget, man håller för litet avstånd till framförvarande fordon, man har bristande insikt i att dåliga och gamla däck inte har fullgott väggrepp, man övar inte halkkörning i den utsträckning som man kanske borde, man kör kanske sitt fordon på gränsen till det möjliga och har därför ingen marginal om något oförutsett händer. Stressade bilförare måste varva ner och ge sig tid till att ”läsa av” underlaget och kanske även till exempel bromstesta innan man ger sig ut i trafiken och även förstå att väglaget kan förändras under resans gång. Man måste även tillåta att resan måste få ta längre tid vid halka.

Varför envisas media (och tydligen även trafikpoliser) med att påstå att halka är orsaken till många trafikolyckor? Är det ett sätt att ”trösta” de stackars inblandade bilförarna genom att skylla på någon luddig orsakskomponent istället för att ärligt skriva som det är – att föraren var inte kompetent att framföra fordonet på ett trafiksäkert sätt under de rådande omständigheterna!

Media ska vara saklig och ärlig i sin nyhetsrapportering, ta reda de verkliga orsakssambanden och inte förmedla egna hypoteser eller återge andras gissningar och okontrollerade utsagor som sanningar. Läsarna betalar för korrekt och trovärdig nyhetsrapportering och värdesätter saklighet.

Saknas tillräcklig utbildning i halkkörning? Borde det införas återkommande utbildning som ett krav för att få köra vintertid?

Varje år vid första halkan händer ett stort antal olyckor – man har tydligen glömt hur halt det var den förra vintersäsongen. Det verkar som om man varje år måste lära sig köra i halt väglag på nytt? Som tur är så verkar antalet olyckor minska efter ett par veckor in i halksäsongen. De så kallade. ”halkolyckorna” kostar naturligtvis samhället stora summor. Det är inte heller roligt att se på när försäkringspremierna även höjs för den som sköter sig i trafiken, som anpassar avstånd och hastighet, som upprätthåller halkkörningskunskapen och som inte tillåter sig att stressa fram.

Claes Haraldsson

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Barometern och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.