Annons
Insändare

INSÄNDARE: ”Vad kostar detta i tid, pengar och miljöpåverkan?”

Jag blev god man för en herre i Emmaboda för cirka tio år sedan, vi kan kalla honom Kalle. Då fanns det ett bankkontor i Emmaboda, personalen där gjorde fel så jag fick inte dispositionsrätt till det konto Kalle skulle disponera själv.
Insändare • Publicerad 22 september 2022
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
"Nu börjar cirkusen, jag ringer upp Swedbank, först får jag sitta i kö för att komma fram till växeln, sen blir jag kopplad och får sitta i en ny kö, totalt tar det över en timme innan jag kommer fram”, skriver insändarskribenten.
"Nu börjar cirkusen, jag ringer upp Swedbank, först får jag sitta i kö för att komma fram till växeln, sen blir jag kopplad och får sitta i en ny kö, totalt tar det över en timme innan jag kommer fram”, skriver insändarskribenten.Foto: Naina Helén Jåma/TT

Detta var inget jag kände till då, och det hade ingen betydelse, men nu har Kalle blivit dement och jag är orolig för att vissa av hans kompisar utnyttjar honom och tar ut pengar från hans konto. Jag har kontaktat överförmyndarnämnden och de säger att jag har rätt att ha dispositionsrätt på detta konto och att det ingår i mitt uppdrag att ha koll på hans ekonomi. De sa att jag bara skulle kontakta baken så de rättar till felet de gjort.

Nu börjar cirkusen, jag ringer upp Swedbank, först får jag sitta i kö för att komma fram till växeln, sen blir jag kopplad och får sitta i en ny kö, totalt tar det över en timme innan jag kommer fram. En vänlig herre tar emot mitt ärende men säger att jag måste tala med dem på Nybro kontoret.

Annons

Han lägger ett meddelande till dem om att ringa upp mig. Två dagar senare ringer en tjej upp och när jag framför mitt ärende, säger hon att det inte går att göra i Nybro utan jag måste åka in till Kalmar kontoret, för att underteckna et papper. Då undrar jag om hon kan boka en tid åt mig, men det går inte. Jag ska alltså åka in till Kalmar och ställa mig i kö, mellan 10-13 utom torsdagar de har öppet mellan 10-18. Vad kostar detta i tid, pengar och miljöpåverkan?

Problem även tidigare. Kalle tappade bort sitt bankkort för några månader sen. Jag beställde ett nytt, fick både nytt kort och kod hemskickat till mig.

Nu börjar cirkusen, kortet skulle aktiveras, förut gjorde man det själv i bankomaten men det går inte längre, nu ska man göra det själv med hjälp av sitt bank-id. Som god man får man inte ha bank-id för sin huvudman (Kalle i det här fallet) och Kalle kan inte hantera ett eget bank-id Jag ringer banken, sitter i kö länge, får till svar att Kalle måste ta sig till ett bankkontor för att aktivera kortet.

Jag blir kopplad till Nybro kontoret och den som svarar tror inte på mig så hon måste kontakta en kollega, när hon kommer tillbaka i telefonen talar hon om att jag har rätt Kalle måste besöka ett bankkontor för att aktivera kortet, men det går inte i Nybro utan han måste åka in till Kalmar, då vill jag boka en tid, men det går inte.

För att Kalle ska kunna aktivera sitt kort måste han ta färdtjänst Emmaboda-Kalmar, tillsammans med hemtjänstpersonal, ställa sig i kö för att få sitt ärende uträtta. Vad kostar detta i tid, pengar och miljöpåverkan?

Det måste ju vara många fler än Kalle som måste ta sig in till Kalmar kontoret från Emmaboda, Nybro och alla andra orter runt omkring , är det Swedbanks nya service- miljösatsning!?

En vansinnigt upprörd god man (väljer att vara anonym av hänsyn till min huvudman, Kalle)

****

SVAR TILL ”Vad kostar detta i tid, pengar och miljöpåverkan?”:

Tack för dina synpunkter, vi sätter värde på att höra våra kunders åsikter, det hjälper oss att bli bättre.

Swedbank är en stor bank och ibland vill många kunder komma i kontakt med oss samtidigt. Därför kan det uppstå köer när många ringer till oss samtidigt. Samtidigt är vi tillgängliga dygnet runt, alla dagar i veckan i internetbanken och appen.

Annons

I dag besöker allt färre kunder våra kontor, de allra flesta väljer att utföra sina ärenden digitalt. Men kontoren är fortsatt viktiga för Swedbank och vi har därför valt att i vissa fall koncentrera vår kompetens till vissa kontor för att säkerställa den bästa möjliga servicen och rådgivningen.

Jag beklagar att du inte är nöjd med den service du har fått av oss och jag hoppas att du kan tänka dig att fortsätta dialogen med oss för att vi tillsammans på bästa sätt ska hantera Kalles ärende framöver.

Kontakta gärna mig eller områdeschef Marie Fuhr Ohlsson.

Christian Warrebäck, chef Rådgivning och Service för Swedbank i Kalmar-Kronoberg och Blekinge

Annons
Annons
Annons
Annons