Annons
Insändare

”En tidsfråga innan någon skadas av buskörningarna”

Kalmar innerstad har mycket att erbjuda och är och ska vara en levande del av Kalmar kommun.
Insändare • Publicerad 8 augusti 2023
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Insändarskribenten har fått nog av buskörningar i centrala Kalmar.Foto: Anton Hedberg

Gör man valet att bo centralt kommer det med några saker som man får både räkna med och acceptera då det är delar som är svåra att ta bort och samtidigt ha en levande stadskärna. Jag tänker till exempel på stråk av musik från evenemang, ljud från besökare under kvälls- och nattetid, trångt i närbutiken och parkering en bit från hemmet och en kraftig förtätning av människor under vissa perioder av året. Saker man dock inte ska behöva räkna med är att människor sköter sig sämre än vad de gör på sin egen gata.

En av de saker som inte ingår i det man får räkna med och acceptera är den totala brist på respekt för både boende och besökande som de som väljer att ständigt busköra i stan har. Det är en tidsfråga innan någon skadas och det är en företeelse som stör något enorm under i stort sett dygnets alla timmar.

Annons

De extrema hastighetsökningarna som görs på korta sträckor mellan rondellerna i stan måste motverkas. Jag tänker främst på Norra vägen vid Tullslätten och Valfisken, Trädgårdsgatan, samtliga sträckor från infarten vid Ängöleden, förbi Åhlénsrondellen och vidare fram förbi biblioteket. Järnvägsgatan och vägen förbi Baronen är också utsatta områden. Samtliga dessa sträckor är kantade av cykel- och gångväg, trottoar och obevakade övergångar. De är även kantade av bostäder, arbetsplatser och välbesökta verksamheter och ett stort antal personer är ständigt i rörelse till arbetsplatser, skolor och uteställen. När förare då väljer att accelerera maximalt från lägre hastigheter till hastigheter som skulle innebära indraget körkort på plats om det mättes förstår alla att det är med människors liv som risk. Frågan är hur detta ska stävjas då de som gör detta inte själva ser problematiken. Det finns goda exempel både från utlandet och Sverige med automatisk hastighetskontroll inklusive böter och falluckor som hindrar inne i städerna. Frågan är vad Kalmar tänker göra? Skulle detta förekomma i ett bostadsområde skulle hinder funnits för länge sedan.

Visa hänsyn

Annons
Annons
Annons
Annons