Annons
Insändare

En linje till Frankfurt skulle underlätta för oss som måste flyga

"Det är svårt att förstå varför man ser nyttoflyget som ett så stort problem.”
Insändare • Publicerad 2 juni 2021
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Insändarskribenten ger sin syn på vad en flyglinje mellan Kalmar och Frankfurt skulle betyda för en affärsresande.
Insändarskribenten ger sin syn på vad en flyglinje mellan Kalmar och Frankfurt skulle betyda för en affärsresande.Foto: Scanpix

Kör upp till Linköping, flyger till Amsterdam. På planet finns en blandning av säljare och tekniker, inga turister. I Amsterdam flyger jag vidare till Frankfurt eller södra Tyskland, många från Linköpingsplanet gör samma sak. I stort sätt alla på Linköpingsrutten byter i Amsterdam till destination i södra Tyskland eller Centraleuropa.

En linje mellan Kalmar och Frankfurt skulle underlätta för oss som måste flyga. Linjen till Frankfurt vänder sig nästan uteslutande till oss som måste resa på jobb. Så huvudargumentet mot linjen att det blir mer utsläpp faller, eftersom vi redan flyger. Vi flyger nästan dubbla sträckan utan den nya linjen. De som ifrågasätter denna linje nämner i bästa fall den befintliga skytteltrafiken av charter- och andra nöjesflyg som dagligen går från Kalmar och alla regionalflygplatser. Men de fördömer inte dessa med den kraft som de fördömer affärsresande. Därför är det svårt att förstå varför man ser nyttoflyget som ett så stort problem.

Annons

Bor man i sydligaste delarna av länet kan även byte i Köpenhamn vara ett alternativ även om det är något omständligare. Tåg går utmärkt korta distanser, men som yrkesresande reser du för det mesta på din egna fritid, utan lön till en liten symbolisk resekostnad. Jobbar man på ett nischat företag jobbar du också sannolikt i hela Europa för att få det att gå runt. Man reser inte för sitt nöjes skull, det är inte roligt på något sätt. Man reser för att det inte finns alternativ. Vi är många som reser av den här anledningen.

Blir det annorlunda efter pandemin, kommer vi att resa mindre? Vet inte, men tror inte det påverkar så mycket som många andra tror. Dagligen sker resor för service på redan såld utrustning och det är svårt att projektera nya konstruktioner utan att besöka och mäta upp platsen den ska stå på. Säljresor kan minska något men digitala möten har varit relativt vanliga i fem till tio år före pandemin för resande industrier. Det kommer ordna sig oavsett, för om behovet av linjen mot förmodan visar sig svagt försvinner flyglinjen.

Yrkesresande

Här saknas innehåll

Annons
Annons
Annons
Annons