Annons
Insändare

”Bygg ut hamnar på Öland”

Öppet brev till infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Insändare • Publicerad 4 april 2024
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Hamnen i Grankullavik är lämplig att utreda för trafik till fastlandet, enligt insändarskribenten.
Hamnen i Grankullavik är lämplig att utreda för trafik till fastlandet, enligt insändarskribenten.Foto: Emma Bengtsson

Efter att beslut tas att gå vidare med en alternativ utbyggd hamn på nordöstra Gotland bör samma sak göras för Ölands del. Samt att öns kommunikationer även i övrigt ses över.

Ön Öland har endast en fast mycket känslig broförbindelse som lätt i händelse av krig slås ut och då isolerar Öland helt från fastlandet. Skulle detta ske under semestertider kan ett mycket stort antal svenskar bli helt strandsatta oaktat reservfärjor i totalförsvarets tjänst. Som tar 1–2 dagar att få fram.

Annons

Öland har ett par möjliga hamnar på norra delen i Borgholms kommun som bör utredas för alternativ utbyggnad och som även kommer att kunna vara depåhamnar för Gotland i krig.

Dessutom bör ingenjörstrupper regelbundet öva byggande av bro vid Revsudden där det tidigare gamla färjeläget låg och där det är relativt nära till fastlandet.

Frågan om statlig bilfärja Oskarshamn–Öland och då Byxelkrok bör övervägas genom saminvesteringar. Vilket samtidigt minskar trycket på Ölandsbron sommartid och eländes bilköer och olyckstillbud där. Nuvarande privat färja kan kontrakteras. Bilister norr ifrån spar 19 mils körning till till exempel Byxelkrok.

Grankullaviken där till och med Gotlandsfärjor tidigare gått in är ett tänkbart alternativ. Hamnen i Grankullavik, eller Nabbelund som den rätteligen ska kallas, har en flerhundraårig historia. Och statliga investeringar har gjorts genom åren för bland annat persontrafik mellan Gotland och Sveriges näst största ö och just Ölands norra del. Även känd för sin natur och fiske. Alternativt bör Kårehamn utredas för investering och utbyggnad. På sydvästra sidan är hamnen i Mörbylånga lämplig att utreda för trafik till fastlandet.

Livet i en krissituation och möjligheten att ta sig till och från Öland gynnar inte bara försvaret utan även räddningstjänsten, sjukvården och transportkostnader för varor mellan Öland och fastlandet. Samt turismen. Inte minst av det senare skälet skulle Mörbylånga tjäna på att få en fast färjeförbindelse, åtminstone under sommaren. I och med medlemskapet i NATO och översyn av tvärförbindelser samt då även ur olika beredskapsaspekter, måste båda Sveriges två största öar ges en sådan prioritering. Där inte minst saminvesteringar och arbetstillfällen skall vägas in. För detta bör båda Ölandskommunerna, länsstyrelsen, Trafikverket och försvaret samverka.

Stefan Fuchs

Annons
Annons
Annons
Annons