Annons

Bättre att plocka maten när inte kunderna är i butiken

Jag har en fundering kring detta med att butikerna har personal som plockar varor till personer som beställer via nätet.
Insändare • Publicerad 18 januari 2021 • Uppdaterad 22 januari 2021
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Insändarskribenten gillar tanken på att kunna beställa mat från butiken, men vill se andra rutiner kring plockningen av densamma.
Insändarskribenten gillar tanken på att kunna beställa mat från butiken, men vill se andra rutiner kring plockningen av densamma.Foto: Henrik Holmberg/TT

Dessa personer rör sig bland andra kunder utan någon form av skyddsutrustning, samt att dom springer som vesslor kors och tvärs i hela butiken, vilket kan innebära att dessa personer gör smittspridningen mer potentiell bland andra kunder och övrig personal.

Jag har full förståelse med att denna verksamhet har ett berättigande i dessa coronatider, men kanske skulle man tänka till ute bland butikerna hur man ska gå till väga för att lösa detta.

Annons

Ett förslag kan kanske vara att man öppnar lite senare på morgonen så att plockning av varor kan ske utan att andra kunder finns i butiken, vilket skulle göra det mycket mer säkrare för både personal och kunder som vistas i butiken, för så beroende av att butikerna har öppet tidigt på morgonen kan vi inte vara.

Vad som gäller är att vi kunder planerar våra inköp efter butikernas öppettider, och gällande regler för covid-19. Allt som beställs fram till exempelvis klockan 24 kan hämtas ut efter att man öppnat butiken igen på särskilda utlämningsställen, om det inte finns fack att hämta ut varorna i.

Jag har absolut inget emot detta med näthandel, det är en mycket bra idé, utan bara sättet när personalen plockar varorna ute i butikerna då det finns många kunder och annan personal i butiken.

MG

Annons
Annons
Annons
Annons