Ombyggd perrong krävs för tågstopp
– Vad gäller Målilla ser varken KLT eller kommunen det som ett realistiskt alternativ eftersom det kräver investeringar för bland annat perrongombyggnad och belysning, vilket inte krävs för Mörlunda station, säger kommunalrådet Lars Rosander (C).
Frågan lyftes politiskt av socialdemokraten Ove Karlsson inför det senaste fullmäktigemötet eftersom många oroliga och kritiska ortsbor hört av sig. Privatpersoner har också tidigare protesterat mot det faktum att enligt liggande planer tågen inte ska stanna i vare sig i Mörlunda eller Målilla.
– Infrastrukturkansliet har sedan det blev känt att persontrafiken på skulle återupptas för hela sträckan Oskarshamn – Nässjö framfört önskemålet och påvisat behovet av att Mörlunda ska öppnas och användas som av- och påstigningsplats, säger Lars Rosander. KLT har meddelat att trafiken på denna bana är interregional i första hand och att det pågår samtal med Trafikverket för att klarlägga om det är genomförbart med att öppna Mörlunda som av- och påstigningsplats, vilket är kommunens intention.