Annons

Nervös dator gjorde hans bil dyrare

Bengt Mildh fick en överraskande nota på grund av att hans kvarter fått ett nytt postnummer. Hans försäkringsbolags dator höjde plötsligt årsavgiften för bilen genom en tilläggsfaktura.
Virserum • Publicerad 25 mars 2019
Bengt Mildh fick en dyrare bilförsäkring hos Gjensidige när posten bytte hans postnummer. Enligt företaget skedde det automatiskt och går teoretiskt att justera.
Bengt Mildh fick en dyrare bilförsäkring hos Gjensidige när posten bytte hans postnummer. Enligt företaget skedde det automatiskt och går teoretiskt att justera.Foto: Tommy Nilsson

Virserum fick fyra nya postnummer 4 mars. Det gamla numret 570 80 ändrades i Bengt Mildhs fall till 577 71.

Ändringen fick hans bilförsäkringsbolag Gjensidige att skicka ut en extrafaktura på 85 kronor.

Annons

– Jag blev både förvånad och irriterad. Jag har förståelse för att en bilförsäkring kan bli dyrare om man flyttar från ett lugnare postnummerområde till ett där det händer mycket negativt, säger Bengt Mildh.

– Men jag bor ju kvar på samma plats som tidigare. Den enda skillnaden är att Postnord bytt till ett helt nytt postnummer.

Tilläggsfakturan skrevs ut 8 mars och Bengt Mildh fick den brevlådan 15 mars.

– Fakturan förfaller 23 mars, vilket innebär att jag skulle ha haft åtta dagar på mig att betala. Inte för att jag tänker betala den, men nog brukar man väl få minst tio dagar på sig att betala en faktura.

Bengt Mildh ringde upp försäkringsbolaget Gjensidiges kundservice för att påpeka det, som han tycker, helt ologiska i tilläggsfakturan.

– Men jag fick inget gehör. Personen jag pratade med visade ingen förståelse alls. Han menade att det skulle gå till indrivning om jag inte betalar.

Bengt Mildh tänker dock inte ge sig.

– Det är ju inte så att familjens ekonomi står och faller med 85 kronor. Men summan är inte grejen. Det är principen. Det kan också mycket väl vara så att andra fått liknande tilläggsfakturor. Det gäller att se upp och inte bara betala utan att tänka sig för.

Kevin Rossing på Gjensidiges kundtjänst vill inte diskutera enskilda fall men berättar att det generellt kan få en del märkliga effekter när postnummer ändras.

– Postnord gör en uppdatering av postnummer i mars varje år och vårt system uppdaterar helt automatiskt alla förändringar. Det leder till att vissa får en höjd försäkringsavgift medan andra får en sänkt.

Annons

Han berättar att det kan skilja mycket beroende på var i landet man är bosatt, mycket beroende på hur utsatt området är.

– När det gäller bilpremier sätts nivån av 126 olika parametrar men postnumret är en av de viktigaste. Därför blir vi som försäkringsbolag litet rädda vid förändringar.

Enligt Kevin Rossing har man fått ett antal samtal från missnöjda kunder efter den senaste uppdateringen.

– Men det är bara de som får höjda premier som hör av sig. De som är nöjda med sin sänkning ringer aldrig.

Kevin Rossing är medveten om att det finns kunder som fått ett nytt postnummer men som bor kvar på samma adress.

– Jag rekommenderar dem att höra av sig till oss för en justering.

Tommy NilssonSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons