Annons

Förslag: Länets kommuner borde köpa och rusta upp Stångådalsbanan

Infrastrukturkansliets Michael Leijonhud föreslår att kommunerna längs Stångådalsbanan bildar bolag, köper och rustar upp den. Han tror att nytänkande är ett måste när staten inte vill.
Hultsfred • Publicerad 15 augusti 2018
Kustpilen på Stångådalsbanan ska kunna ta sig från Kalmar till Linköping på två timmar, enligt ett förslag. Men inte med statens hjälp.
Kustpilen på Stångådalsbanan ska kunna ta sig från Kalmar till Linköping på två timmar, enligt ett förslag. Men inte med statens hjälp.Foto: Mats Holmertz

Som vi tidigare berättat, fanns inte en krona till investeringar på Stångådalsbanan när regeringen presenterade den nationella transportplanen, gällande fram till 2029. Luften gick då, mer eller mindre, ur länets politiker och berörda tjänstemän som stångat pannorna blodiga i närmare tio år för att få loss pengar till banans utveckling för pendel- och godstrafik.

– När man sitter i ett skruvstäd, måste det till nytänkande för att komma loss, säger Michael Leijonhud. 20 års dialog har inte lett till någon framgång och samhällsutveckling för östra Småland.

Annons

– Omedelbart i anslutning till regeringens dystra besked i våras, började jag, och en mycket kunnig järnvägsexpert, att skissa på alternativet. I bästa fall skulle ett nybildat bolag kunna rusta upp banan på 1-1,5 år och korta restiden Kalmar-Linköping till två timmar, som det varit tänkt hela tiden.

Enligt Michael Leijonhuds idéskiss skulle investeringen omfatta cirka tre miljarder kronor, vilket i sig innebär en minskad kostnad på en miljard, jämfört med om staten skulle ta kostnaden.

– Ett gemensamt bolag som fokuserar på uppgiften gör att alla processer kan genomföras mera effektivt, säger han. I vårt upplägg har vi sneglat på Inlandsbanan. Där gick kommunerna samman redan 1993 för att rädda banan och har lyckats bra.

Den föreslagna investeringsplanen innebär bland annat att hela banan förses med helsvetsade spår för att få upp genomsnittshastigheten till 130 kilometer i timmen och att det byggs ett antal mötesplatser för att spara tid.

Planen föreslår också att banan ska trafikeras med vätgasdrivna, både för att spara pengar och minska miljöbelastningen.

– Jag är övertygad om att bolaget ska kunna göra en bra affär på sikt och att det kommer att ge ett överskott, säger Michael Leijonhud. Tre miljarder är mycket pengar att låna upp men sett till helheten kommer det att betala sig. Snabba järnvägsförbindelser är en viktig del i den regionala utvecklingen.

Kristdemokraternas Åke Nilsson (KD), kommunstyrelsens vice ordförande, tycker att infrastrukturkansliets plan är intressant.

– Det är en idé som är värd att titta närmare på. Inte minst när vi inte verkar komma någonvart med Trafikverket och regeringen. Det finns ju till och med högt uppsatta statliga tjänstemän som har sagt att Stångådalsbanan ska läggas ner på sikt och det är inte alls otroligt att det finns en sådan agenda i kulisserna. Allt pekar ju på att den inte är alls prioriterad, om man tittar på vad som görs och inte görs.

Tommy NilssonSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons