Annons

Drivhusmässa ska få de goda idéerna att gro

500 studenter från nio högskolor förväntas svettas och skratta fram idéer i Rock citys Drivhus.
Hultsfred • Publicerad 18 december 2003

Högskolorna har bestämt sig för att förlägga den årliga drivhusmässan Sveriges framtid till Hultsfred i april 2004.

Det som låter som en samling om ny odlingsteknik för blivande trädgårdsmästare, och kan delvis också bli det. Tillsammans med alla andra goda innovationer.

Annons

- Drivhus innebär att vi vill få studenterna att lyfta fram sina goda idéer, oavsett vad det det är, säger Anna Widarsson, aktiv inom Kalmar högskolas Drivhus. Vi vill ta vara på deras kreativitet och så entreprenörskapsfrön. Det kan komma upp idéer som inte ens finns i dag, men som frodas i rätt miljö.

500 eller fler studenter

I princip är alla studenter på de nio högskolorna välkomna men efter att ha summerat de två första årens nationella mässor, i Karlstad och Göteborg, tror Anna Widarsson att en realistisk siffra kan vara 500.

- Men det kan bli fler, säger hon. Hultsfred har ju blivit känt som ett kreativitetens Mecka genom utvecklingen från festivalen till småföretagsamheten i Rock city. Det visar att man kan göra vad som helst, bara viljan finns.

Drivhus startade för elva år sedan i Karlstad av två studenter som tröttnat på att alla stöps i samma form.

- Man hävdade att det saknades fora för personlig kreativitet, säger Anna Widarsson, och startade därför Drivhus för att få andra studenter att tänka utanför givna ramar och inte bara okritiskt bli matade med färdigtuggad kunskap.

Annorlunda mässa

Sedan dess har tanken, och begreppet Drivhus, spridit sig till Kalmar, Växjö, Göteborg, Malmö, Gävle, Uppsala, Örebro och Trollhättan.

Under onsdagen samlades ett gäng representanter för Drivhusen vid högskolorna i Kalmar, Växjö och Malmö, för att mera i detalj spika programmet den 15 april 2004.

- Med tanke på miljön här i Rock city har vi tänkt att det ska bli en annorlunda mässa, säger Anna Widarsson. Tyngdpunkten kommer nog att läggas på upplevelseindustrin men programmet kommer också att innehålla många överraskningar.

Tommy Nilsson
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons