Annons

Dentalplast lägger ned

Svenska Dentalplast AB lägger ned sin verksamhet i Virserum. Fyra personer förlorar sina arbeten och maskinerna flyttas sannolikt till Kina
Hultsfred • Publicerad 10 augusti 2005

- Företaget är på väg att säljas till vår kund, den kanadensiska koncernen Medicom, och de planerar i sin tur att flytta tillverkningen till Kina, säger platschefen Kenneth Johansson.

- Och de kinesiska lönerna går naturligtvis inte att jämföra med de svenska, säger han.

Annons

Kenneth Johansson berättar att han själv som representant för industrifacket medverkat vid MBL-förhandlingarna och att ett sista produktionsdatum redan är spikat.

- Produktionen ska upphöra 15 oktober och alla maskiner ska vara nedmonterade sista oktober, enligt tidsplanen, säger han. Eventuellt kan det bli en del förseningar, beroende på hur mycket vi har att göra och hur många som är kvar på företaget då.

- De flesta av oss kommer naturligtvis att söka nya jobb under de kommande månaderna.

40 miljoner salivsugar

Svenska Dentalplast har funnits i Virserum sedan 1992 och har varje år tillverkat cirka 40 miljoner salivsugar till tandvården. Vid ordertoppar har företaget haft sex-sju anställda men oftast bara fem.

I dag finns bara fyra kvar efter en nyss utförd personalminskning.

- Att fyra jobb till försvinner från Virserum låter inte så farligt, säger Kenneth Johansson. Men om alla fyra tvingas flytta och samtidigt tar med sig sina familjer, blir situationen en helt annan.

- Vi får bara hoppas att vår ägare, Trollhätteplast AB, hittar något företag som kan flytta in

i lokalerna och skapa nya jobb.

Ökade råvarupriser

Annons

Trollhätteplasts vice vd Kjell Karlsson berättar att nedläggningsbeslutet har sitt ursprung

i att Svenska Dentalplast AB inte längre är ett konkurrenskraftigt företag.

- Råvarupriserna har ökat och konkurrensen från andra aktörer ökat, säger han. Tidigare hade vi en svensk konkurrent men den köptes upp av italienarna som nu dominerar marknaden.

Tommy Nilsson
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons