Annons

Beställningscentral hårt kritiserad

Inställda sjukresor, vansinnesfärder och missade läkartider. En Virserumskvinna har anmält landstingets beställningscentral till Patientnämnden.
Hultsfred • Publicerad 30 augusti 2013

– Det är inte chaufförernas fel utan organisationens, säger hon. Jag gör en anmälan för att både politiker och tjänstemän inom landstinget ska vakna och försöka få till en förbättring för de som är beroende av beställningscentralen.

I sin anmälan beskriver Virserumskvinnan flera händelser som drabbat hennes familj. I det senaste fallet beställde hon en sjukresa till sin man en vecka i förväg. Men bilen kom inte på utsatt tid och efter en kvart ringde hon till beställningscentralen för att få en förklaring.

Annons

– Några minuter senare kom bilen och chauffören berättade att han fått beställningen 50 minuter innan lovad ankomsttid, säger kvinnan. Han befann sig då i Oskarshamn.

Under tiden som bilen var på plats för att ta hand om maken väntade kvinnan fortfarande på något slags förklaring från beställningscentralens telefonist.

– Men efter tio minuter bryts samtalet, säger hon. Inget besked alls, alltså. Detta är inte första gången. Vi har till och med tvingats boka om läkartider för att ingen bil kommit.

I något fall, berättar kvinnan, har även beställningscentralens personal undrat varför hennes man inte kan ta bussen i stället.

– Detta då trots att han är över 80 år och har läkarintyg på att han har rätt till sjukresor. Så ska man inte behöva bli bemött i samhället i dag.

– Därför tycker jag det är dags att någon ryter till om beställningscentralens agerande.

Virserumskvinnan berättar att Patientnämnden hörde av sig samma dag som hon skickade sin anmälan.

– Beställningscentralen har tydligen tre veckor på sig att yttra sig inför nämnden, säger kvinnan.

– Patientnämndens tjänsteman tyckte också det var bra att det inte tigs ihjäl om man anser sig blivit felaktigt behandlad. Hon tyckte till och med att fler borde höra av sig.

Tommy Nilsson
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons