Bommar hindrar utryckning
HÖGSBY
Under söndagseftermiddagen aktualiserades frågan i samband med olyckan vid tidigare Berga tegelbruk, där en personbil kolliderade med tåget. Järnvägsbommarna på tre av fyra ställen i Högsby var nedfällda i närmare en timme. Endast för dem som är lokalt förtrogen med förhållandena gick det att köra igenom Högsby och då via korsningen i Frövi, där bommarna inte var nere.
Kustpilen körde i gång den 17 augusti 1996. Sedan dess har problemen förekommit, om än
i något mindre omfattning på senare år.
- Högsbyambulansen var ute på söndagseftermiddagen. Därför skickades i stället ambulans från Oskarshamn. Det enda var att bryta och bända upp bommarna både vid Svensbäck och Huseby. Privatpersoner hjälpte till. I dessa högteknologiska tider tycker jag att tågförare skulle skicka signaler till bommarna, som då kunde fällas ned precis som när jag öppnar min garageport.
Halvbommar ett alternativ
Ett alternativ kan enligt Gert Johansson vara så kallade halvbommar. Dock tycker han inte om den nuvarande tingens ordning i Högsby, då bommarna ofta går ned vid samtliga fyra järnvägskorsningar samtidigt.
- Dessutom är bommarna nere alldeles för länge och det var i söndags inte första gången som vi fick bruka våld mot dem. Vi måste från ambulanssjukvården påtala förhållandena
i Högsby och ska skicka en skrivelse till Banverket.
Brandförman Per-Inge Hansson ledde räddningsarbetet på söndagen. Han är irriterad över bomproblematiken.
- Hela Högsby samhälle stängs av som det nu är. Jag tycker att det skulle vara mycket bättre med så kallade halvbommar.
I sådana fall kunde utryckningsfordonen ta sig fram utan några svårigheter. Vi har haft tillräckligt med olyckor och bränder då bommarna varit nedfällda och nu måste det vara slut en gång för alla, säger han.
Kommunens tekniske chef Peter Siilak anser att dagens situation är ohållbar.
- Min åsikt är att ambulanspersonalen, räddningstjänsten och Högsby kommun gör en samlad aktion. Banverket måste inse att det är hög tid att ändra på förhållandena, säger han.