Annons

Minnesord över Jan de Laval

Regissören och skådespelaren Jan de Laval, Stockholm, har avlidit i en ålder av 71 år. Närmast sörjande är hustrun Ingrid samt släkt, kollegor och många vänner.
Publicerad 2 januari 2020
Jan de Laval har avlidit i en ålder av 71 år.

”De höga hastigheternas man” står det på uppfinnaren Gustaf de Lavals gravsten. Anfaderns snabba livstempo fanns i släkten. Jan de Laval regisserade, föreläste, skrev och inspirerade. Hans teaterbolag Nöjeshunden och Svensk Damteater ligger bakom ett trettiotal turnéproduktioner genom åren med namn som Lill Lindfors, Inga Gill, Harriet Andersson, Meg Westergren, Olof Thunberg, Evabritt Strandberg, Allan Svensson, Johannes Brost, Björn Gustafsson, Peter Harrysson, Tomas Bolme och Lena Nyman.

Jan de Laval föddes i Västrum utanför Västervik 1948. I familjen var teater något man såg, inte spelade. Jan gick scenskolan i Göteborg, fick regiutbildning i Stockholm och studerade konst, litteratur och teaterhistoria. Debuten 1968 i SVT:s ”Partaj” ledde till engagemang på Vasateatern, Riksteatern, Norrbottensteatern, Borås Stadsteater och Dramaten. Under många år föreläste även Jan inom näringslivet i retorik.

Annons

Den stora kärleken till Ingrid ledde till giftermål 1986. Hon lämnade jobbet som sjuksköterska och blev producent, turnéledare och chaufför. På småländska landstället i Hjältevad lästes nya manuskript, regiuppdragen studerades, skådespelare kontrakterades och teaterresor planerades till London och New York.

Jan hade näsa och fingertoppskänsla för publiksuccéer och scentalanger. Pjäser valdes med humor, hjärta och hjärna. Han visste vad folk ville se och avskydde politiskt samhällstillvänd teater och höll sig undan när elevkamraterna på scenskolan under 1970-talet skanderade: ”Varför ska VI behöva spela teater på lördagskvällar?”

Det de Lavalska höga tempot bröts av stroken 2015, från vilken Jan aldrig riktigt återhämtade sig. Nu går ridån sakta ned över en stor teaterman av den äldre skolan, påläst och kunnig, en inspiratör, en idékälla – en bonvivör. Teatersverige blir så där fult, tråkigt och grått igen.

Estradören Mattias Enn, Stockholm

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons