Emmabodabanan klar att trafikeras
– Vad som återstår är endast mindre justeringar utanför själva banan, säger projektledare Stefan Källberg.
Slutbesiktningen äger rum i oktober och det har varit en ganska problemfri ombyggnad som kommer att kosta cirka 900 miljoner kronor.
– Vintern ställde till lite problem men i stort sett har arbetet gått enligt planerna, säger Stefan Källberg.
– Och nu kommer den personal som jobbat med järnvägsombyggnaden att trappas ned successivt.
När arbetet var som mest intensivt, förra året, jobbade 250 personer med upprustningen.
Två av de politiker som drivit på i järnvägsfrågan är Christer Jonsson, vice ordförande i landstingsstyrelsen och tidigare vice ordförande i kommunstyrelsen i Emmaboda, samt riksdagsledamot Anders Åkesson (C), ledamot i trafikutskottet.
De gjorde ett studiebesök på fredagen när Trafikverket redogjorde för totalupprustningen och de var märkbart nöjda.
– I dag känns det alldeles fantastiskt och nästan otroligt att man snart kan åka tåg från Vissefjärda igen. Det skapar helt nya möjligheter med tio minuters skillnad i?restid och nya möjligheter att pendla, säger Christer Jonsson.
Inledningsvis blir det enstaka godståg och några specialtåg som trafikerar banan. Persontrafiken rullar dock inte i gång förrän i?mitten på december eftersom upphandlingen drog ut på tiden. Banan kommer att trafikeras av Veolia med renoverade Pågatåg från Skåne.
Moderniseringen av banan innebär bland annat nytt helsvetsat spår, ny kontaktledningsanläggning, nya mötesspår och en ny station i Vissefjärda. Tågen kan köra i 200 kilometer i timmen och tar sig fram betydligt tystare.
Dessutom har 40 plankorsningar slopats och åtta nya broar och tunnlar byggts.
Trafikverket vill uppmana allmänheten att vara uppmärksamma på att banan nu är i drift och att ledningarna är strömförande. Därför är det både farligt och förbjudet att vistas i spårområdet.
”Jätteskönt att upprustningen av järnvägssträckan Emmaboda-Karlskrona nu är klar” tycker Christer Jonsson (C) och Anders Åkesson (C) vid den nya vägbron i Brinkabo.Foto: Jan Andersson