Bussar kan ersätta tåg
- Det går lika snabbt att köra buss som tåg den sträckan, säger Kjell Dahlström, generaldirektör på Rikstrafiken.
Tågtrafiken mellan Karlskrona och Emmaboda är fortfarande hotad. Och Banverket håller i avgörandet.
Måste upprusta
Rikstrafiken ställer hårda krav och vill att sträckan upprustas innan 2007 då det är dags för en ny upphandling.
Men Banverket planerar inte att åtgärda den förrän 2012 till 2015.
I går hölls ett möte i Hässleholm mellan Rikstrafiken, Blekingetrafiken, SJ och Banverket för att diskutera frågan. Och Rikstrafiken står fast vid sitt ställningstagande. Och Banverket likaså.
- Om inte tågen kan gå snabbare än bussarna är det frågan om det ska vara tåg på sträckan. Ska jag ändra mitt ställningstagande måste Banverkets investeringsplan tidigareläggas, säger Kjell Dahlström, generaldirektör på Rikstrafiken.
Tågen som kör sträckan mellan Karlskrona och Emmaboda kör som mest i 120 kilometer i timmen. I kurvorna går det inte att köra snabbare än 65 kilometer i timmen.
Rikstrafiken är också trött på sönderkörda tåg, slitna tåghjul och klagomål från tågresenärer som drabbats av inställda avgångar.
Tar in anbud
SJ sköter tågtrafiken fram till år 2007. Rikstrafiken ska nu avgöra om en så kallad funktionsupphandling ska göras på sträckan. Det innebär att anbud från både tågoperatörer och bussoperatörer tas in.
- Tåget kan vinna en sådan upphandling. Men det är inte troligt. Det är större sannolikhet att buss blir det billigaste alternativet, säger Kjell Dahlström.
Banverket har fått stramare ramar från regeringen. Det är 5,5 miljarder kronor mindre som verket har att röra sig med under åren 2005 till 2006.
- Sparkravet kommer väldigt olyckligt. Jag förstår att Banverket inte har några pengar. Men det medför att det riskerar att bli buss på sträckan efter 2007, säger Kjell Dahlström.
Blekingetrafikens vd Hans Jonasson menar att förutsättningen för att länet ska få affärskunder även i framtiden är en god tågtrafik.
- Det ser dystert ut nu. Jag tror inte vi kan vänta oss tidigare investeringar från Banverket. Men ett löpande underhåll genom att smörja spåret och undvika hjulskador på tågen kanske kan få Rikstrafiken att tänka om, säger han.