Svagt lyft för SAS i november
Dotterbolaget Braathens tvingas spara ytterligare en halv miljard kronor. SAS-koncernens sammanlagda passagerartrafik ökade i november med 0,5 procent jämfört med samma månad i fjol.
Men den så kallade kabinfaktorn, antalet sålda flygstolar i förhållande till det totala antalet stolar, minskade med 1,1 procentenheter till 59,0 procent.
För det i särklass största dotterbolaget Scandinavian Airlines minskade passagerartrafiken med 1,3 procent, och kabinfaktorn föll med 1,6 procentenheter till 61,8 procent.
Lönsamheten försvagas
Enligt lönsamhetsmåttet yield minskade intäkten per passagerarkilometer i oktober med 10,1 procent. Och
i takt med att SAS stora prissänkningar under hösten nu börjar slå igenom kommer yielden att försämras med ytterligare 2-3 procentenheter enligt SAS.
I stora drag förbättrades SAS Europatrafik och interkontinentala trafik något. Men på SAS inrikeslinjer i Sverige, Norge och Danmark går det fortfarande trögt. Det gäller
i synnerhet den svenska inrikestrafiken.
SAS-ledningen räknar sammantaget inte med någon förbättring fram till årsskiftet och beskriver utsikterna för flygbranschen som osäkra.
En av SAS dotterbolag Braathens hårdaste konkurrenter är Norwegian Air Shuttle. Bolagets styrelse har beslutat att börsnotera bolaget och hoppas kunna dra in 200-250 miljoner kronor. ()
CG Ström