Pengar att tjäna i Polen
Polen har nämligen blivit svenskarnas nya lågprisland. En biljett med bil och släp och 4-bäddshytt från Karlskrona till Gdynia kostar från 480 kronor per person tur och retur.
De pengarna sparar man snabbt ihop på billiga vitvaror, byggmaterial eller Ikeaprodukter.
Barometern-OT har tittat närmare på en stor undersökning som European Consumer Center presenterade för ett tag sedan. Konsumentföreningar i 17 länder i Europa har jämfört 75 Ikea-produkter.
Polen billigaste landet
Resultatet är en positiv överraskning för oss i Kalmar län som har nära till Karlskrona och färjan över till Polen. Polen visar sig nämligen vara det allra billigaste landet.
För flera produkter skiljer sig priserna med över 50 procent. Hörnbäddsoffan Fågelbo kostar drygt 7 500 kronor i Storbritannien. I Polen kostar den knappt 3 000 kronor.
Fåtöljen Tomelilla är ett annat exempel. Den kostar 3 600 kronor i Tyskland, medan polska Ikea bara tar 1 800 kronor för samma fåtölj.
En flytta-hemifrån-korg som Konsumentverket tagit fram med 25 produkter kostar 28 000 kronor i Sverige. I Polen får man likadana varor för 24 000 kronor. Första lyan kan därmed bli 4 000 kronor billigare om man tar båten till Polen.
Lönande resa
I genomsnitt är priserna 20-30 procent billigare på Ikea i Polen jämfört med Ikea i Sverige.
Men bensinen kostar givetvis. Jämför man med resan till Älmhult eller Linköping och Karlskrona går dock utläggen någotsånär jämt upp.
Kvar blir då extrakostnaderna för färjan till Polen.
De pengarna sparar man snabbt ihop. Även vitvaror och byggvaror är billigare, ibland uppemot 50 procent.
En duschblandare som kostar
450 kronor i Sverige kostar 134
kronor i Polen.
Kakel för 100 kronor kostar
30 kronor i Polen.
Toastol för 2 000 kronor kos-
tar 1 200 kronor i Polen.
Electrolux dammsugare för
2 600 kronor kostar 1 350
i Polen.
Det är därmed inte särskilt svårt att få resan till Polen att löna sig. Det har också många svenskar insett.
Agneta Gillback på Konsument Europa hoppas att jämförelsen kan få oss att fokusera på priserna.
- Sådana här undersökningar gör konsumenterna mer prismedvetna, säger hon. Och det är bra.