Annons

"Beslutet att stänga Bromma flygplats är ett feltänk”

Flygets framtid
Att ta beslut om att stänga Bromma flygplats innan man fattat beslut om att utöka Arlandas kapacitet är på många sätt ett feltänk. I den här artikeln tänker vi, Centerpartiets kommunstyrelseordföranden i Kalmar län, berätta varför.
Debatt • Publicerad 4 maj 2021
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
"Lägg inte ned Bromma med det minskande flygandet under pandemin som orsak. Lägg inte ned Bromma med ett Stockholmsperspektiv för ögonen.”
"Lägg inte ned Bromma med det minskande flygandet under pandemin som orsak. Lägg inte ned Bromma med ett Stockholmsperspektiv för ögonen.”Foto: Fredrik Sandberg/TT

För snart två veckor sedan meddelade Miljöpartiets språkrör Per Bolund och Socialdemokratiska infrastrukturministern Thomas Eneroth att en snabb utredning ska komma fram till hur Bromma flygplats ska avvecklas. Inte om, utan hur. Samtidigt lyftes också frågan om en ökad kapacitet på Arlanda, men utan skarpt beslut.

För i princip alla landsbygdskommuner med långa avstånd till Stockholm är det här ett hårt slag, men kanske blir det extra tydligt i Kalmar län. Här tar både bil- och tågresor till Stockholm uppemot och över fem timmar, medan en flygresa tar 50 minuter.

”Trenden inom flygbranschen var, redan före pandemin, att jobba mot mer klimatvänliga bränslen och numera pratar man inte om elflyg som en dröm utan som en högst påtaglig del av infrastrukturen i nära framtid.”
Christina Davidson (C) KSO Nybro.
Annons

Före pandemin trafikerades Kalmar Öland AirPort av två reguljärlinjer till Stockholm. En till Arlanda och en till Bromma. Detta gav ett bra utbud och bra valmöjligheter i fråga om avgångs- och ankomsttider, prisbilder och service. Trenden inom flygbranschen var, redan före pandemin, att jobba mot mer klimatvänliga bränslen och numera pratar man inte om elflyg som en dröm utan som en högst påtaglig del av infrastrukturen i nära framtid.

Vi kan inte låta bli att undra om det här beslutet hade fattats i så ologisk följd om inte Miljöpartiet suttit med i regeringen. Partiet har som mål att allt flygande ska upphöra. Som vi ser det handlar det om att minimera utsläppen så att flyget som transportmedel kan fortsätta korta ned avstånden mellan oss och vår huvudstad.

Flyget behövs. För länets näringsliv, för besöksnäringen, för privatpersoner och för att vi ska kunna få hit fler statliga myndigheter. Men det är inte bara tjänstemän, affärsmän och politiker som nyttjar flyget för att ta sig fram och tillbaka från Kalmar län. Länets industrier och företag är beroende av att montörer och servicetekniker snabbt kan komma på plats, för att spara kostnader. Det korta resandet till Stockholm gör det möjligt att göra besök över dagen åt endera hållet, kontakter knyts och affärer görs. Det är så vårt näringsliv och våra arbetsplatser utvecklas och det är så vi säkrar kompetensförsörjningen. Det är också så vi gör det möjligt för den trend vi sett under pandemin att fortsätta; Att människor lämnar trånga lägenheter i storstaden för en flytt till vår gröna landsbygd. Med hjälp av snabba kommunikationer kan de fortsätta att ha anställning i Stockholm, men sköta delar av jobbet hemifrån.

Lägg inte ned Bromma med det minskande flygandet under pandemin som orsak. Lägg inte ned Bromma med ett Stockholmsperspektiv för ögonen. Lägg inte ned Bromma innan en acceptabel lösning finns klubbad.

Christina Davidson (C) KSO Nybro

Lars Rosander (C) KSO Hultsfred

Jacob Käll (C) KSO Vimmerby

Anders Johansson (C) KSO Mönsterås

Johan Jonsson (C) KSO Emmaboda

Stihna Johansson Evertsson (C) KSO Högsby

Annons
Annons
Annons
Annons