Annons

”Vi behöver en enad front för Kalmar län”

Regionpolitik
Järnvägsfrågan är en viktig, men knappast ny fråga. Även tidigare regeringar har lagt budgetar som betytt för små satsningar på våra spår. Men nytt för denna mandatperiod är M-KD-SD-oppositionens förhalande av järnvägssatsningar.
Debatt • Publicerad 25 april 2024
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Under förra mandatperioden var samtliga partier i regionen för förslaget, men nu helt plötsligt vill M, KD och SD att förslaget förkastas.”
”Under förra mandatperioden var samtliga partier i regionen för förslaget, men nu helt plötsligt vill M, KD och SD att förslaget förkastas.”Foto: Mats Holmertz

Vi har länge varit överens. Över partigränserna vill vi alla att regeringen, genom sin myndighet Trafikverket, satsar på våra järnvägar och då inte minst Stångådals- och Tjustbanorna. Dessa är inte elektrifierade, stora delar har inte svetsade skarvar, signalsystemet är gammalt och växtligheten intill spåren skapar ofta förseningar och skador på tågen. Det finns mer än så som borde åtgärdas. Alla partier vill att dessa problem åtgärdas.

Ändå finns det olikheter mellan våra partier (S, C och V) och Tidöpartierna. Förra mandatperioden styrdes infrastrukturpolitiken av socialdemokrater, som på ett eller annat sätt hade stöd av Centerpartiet och/eller Vänsterpartiet. Precis som med nuvarande regering fick de olika partierna kompromissa, men kompromissen ledde då till långtgående planer på utbyggd järnvägstrafik och en högre budget för järnvägsunderhåll.

Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande.
Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande.Foto: Mats Holmertz
”Under förra mandatperioden var samtliga partier i regionen för förslaget, men nu helt plötsligt vill M, KD och SD att förslaget förkastas och att Trafikverket går tillbaka till skrivbordet för att utreda andra sätt man kan spara restid på Stångådalsbanan. I praktiken vill man alltså skjuta på en investering som regeringen måste finansiera.”
Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande.
Annons

Något av det första Tidöregeringen gjorde när de kom till makten var att yxa järnvägssatsningarna och skära ner på järnvägsunderhållet. Sedan dess har Trafikverket arbetat för att hitta besparingar på järnvägstrafiken. Det mest uppenbara exemplet för oss i Kalmar län är den nya stationen i Linköping, där regeringens uppdrag att hitta besparingar på järnvägen lett till ett förslag där vi inte ska kunna få stiga av på stationen, utan några kilometer bort, i sydöstra Linköping.

En trygghet i Region Kalmar län har dock varit att vi tidigare kunna lita på att våra samtliga politiker i länet, oavsett partifärg, kunnat enas om att kräva järnvägssatsningar så stora, och snart som bara möjligt. Vi har länge varit de i Sverige som fått ta del av minst infrastrukturpengar per invånare.

Det enda sättet att få Trafikverket att ge vika har varit att kunna visa att man på allvar vill ha satsningarna, är villig att göra satsningar för att öka resandet och att det inte finns risk att en framtida politisk majoritet river upp överenskommelser.

Det var i alla fall en trygghet fram tills nyligen. I Trafikverkets så kallade bristutredning har utredaren bland annat sett på trädsäkring längs våra banor och ett triangelspår i Berga utanför Högsby. Det sistnämnde förslaget skulle möjliggöra för att trafik ska kunna välja att åka in i Berga eller inte. Det skulle möjliggöra snabbare gods- och passagerartrafik, men inte omöjliggöra att ha kvar hållplatsen i Berga.

Under förra mandatperioden var samtliga partier i regionen för förslaget, men nu helt plötsligt vill M, KD och SD att förslaget förkastas och att Trafikverket går tillbaka till skrivbordet för att utreda andra sätt man kan spara restid på Stångådalsbanan. I praktiken vill man alltså skjuta på en investering som regeringen måste finansiera.

Förslaget omfattar 300 miljoner kronor, men de konservativas motstånd kan komma att kosta länet mer än så om Trafikverket tolkar deras motstånd som en oseriös inställning till våra järnvägar.

Det politiska arbetet är löpande. Dialog, kompromisser och ändrade övertygelser är en del av arbetet, att ta ansvar. Det är dock inte ansvarsfullt att lyfta blicken först i sista sekund och begära stopp för en satsning på 300 miljoner kronor på Kalmar läns järnväg.

Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande.

Karin Helmersson (C), regionstyrelsens vice ordförande

Lena Granath (V), regionråd

Annons
Annons
Annons
Annons